Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Jag antar att ingen av MartinS och X90_Executive kört mycket på riktig vinterväg när underlaget varit riktigt dåligt.

Jag är uppväxt i Kiruna. När det var mycket snö och dåliga vägar så var det inte ovanligt att bilen tidvis släppte. Jag har själv varit med om att drivsnödrivorna var så pass stora på E10:an att jag fick ta sats för att komma igenom. Under den turen slirade något drivhjul rätt ofta, tidvis bägge -- hade det varit en modern bil så hade anti-sladd lampan blinkat hysteriskt.

Vad är er lösning då? Lämna bilen mitt på vägen?

Förhållandena i Sverige varierar. Det är i min värld inte alltid fel att köra med en blinkande anti-sladd lampa. Naturligtvis är det inte att eftersträva, men alternativet kan vara ännu sämre.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MartinS skrev:Näe, blinkar anti-sladd lampan är det ett misslyckande, det anser åtminstone jag.
+10

Tyvärr har det blivit så med dagens förare med nyare bilar, dom förlitar sig blint på alla funktioner bilen har och tror att det är idiotsäkert, och att dom kan köra hur som helst... Dom flesta skulle ju köra åt h-e om dom plötsligt hoppade in i en gammal 240 eller liknande :|

Borde vara tvång på att övningsköra och ta körkort i en bil utan alla sådana finesser :roll: Speciellt på vintern :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är inte uppväxt i Kiruna, men nog har jag lagt många mil under väldigt många år (även norr om polcirkeln om det spelar någon roll) på dåliga vintervägar. De flesta utan AWD och antisladd.

Medan vi ändå är inne på geografi... Över lag tycker jag nog det är sämre väglag söder över än norr över, modd är ett större problem än räfflade isbanor och lös eller packad snö tycker jag.

Det behöver inte vara fel med en lampa som blinkar till, men många FWD förespråkare verkar tycka att de inte behöver AWD för att de har anitsladd, det är det som gör mig lite orolig. Nog hade det varit ganska trevligt och framförallt trafiksäkert med AWD den där dagen/natten på E10?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Näe, blinkar anti-sladd lampan är det ett misslyckande, det anser åtminstone jag.
Åkte förr BMW med största V8:an, bakhjulsdrift, ingen antisladd eller antispinn fanns på den bilen. Då gick det ju på fullt ställ i varenda kurva på vintern.
av Lövet
Bara så att ni vet. Det finns _inga_ undersökningar gjorda av trovärdig källa som visar på mindre olycksrisk för bilar med AWD. Det är annat som avgör.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lövet skrev:Det är annat som avgör.

.... T ex personen bakom ratten :roll: inget säkerhetssystem i världen kan kompensera 100% för en inkompetent förare. (Autopilot ej inräknat givetvis, det är något helt annat...)
av Lövet
Exakt.
AWD är superbra för framkomligheten men kom inte med några kvasiargument om att det skulle minska olyckorna.
Användarvisningsbild
av vetten
Lövet skrev:Bara så att ni vet. Det finns _inga_ undersökningar gjorda av trovärdig källa som visar på mindre olycksrisk för bilar med AWD. Det är annat som avgör.
Det är nästan alltid annat som avgör, för det mesta förarfel.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag får känslan att många oerfarna förare med awd blir farliga. Eftersom det går som på räls oftast, så ökar hastigheten. Sen händer det något och man behöver nita, eller något annat. Då är det ingen fördel med awd.
Användarvisningsbild
av Funk
Min väns pappa som är erkänt bra rallyförare sade ofta att fyrhjulsdrift gör det lättare att accelerera sig in i en situation man inte kan bromsa sig ur.. :)
Det låter väl inte helt otänkbart...

/Thomas
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 29
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller