Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Göte skrev:Har själv beslutsångest inför köp av en ny xc60 och det står mellan D4 eller T5, kör ca 1200mil per år och nu när det snackas om nya skattehöjningar så är jag orolig att diesleln chockhöjs med några tusen per år som det ryktas om. Inge skoj att kanske betala lika mycket skatt som diesel per månad i sånt fall, bensinaren är nog bättre för mig men den kostar ca 20000kr mer än D4 och så är frågan hur det är med andrahandsvärdet... Kan bli lotteri beroende på nya skatter...
Får skillnaden till 8900:- på en momentum och uppåt, så inget att fundera på :)
av Göte
Man missar awd men det klarar jag mig utan. Nån som vet om skatten skiljer på D4 och D4 AWD. Blir det bara ca9000 extra så blir det nog en T5 istället, känns som att diesel skatten har åkt jojo dom senaste 15 åren och om den ändras i framtiden så blir den knappast billigare.
Användarvisningsbild
av Derank
Göte skrev:Har själv beslutsångest inför köp av en ny xc60 och det står mellan D4 eller T5, kör ca 1200mil per år och nu när det snackas om nya skattehöjningar så är jag orolig att diesleln chockhöjs med några tusen per år som det ryktas om. Inge skoj att kanske betala lika mycket skatt som diesel per månad i sånt fall, bensinaren är nog bättre för mig men den kostar ca 20000kr mer än D4 och så är frågan hur det är med andrahandsvärdet... Kan bli lotteri beroende på nya skatter...
Förslaget gäller nya bilar from 2018 så du kan simma lungt.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Göte skrev:Man missar awd men det klarar jag mig utan. Nån som vet om skatten skiljer på D4 och D4 AWD. Blir det bara ca9000 extra så blir det nog en T5 istället, känns som att diesel skatten har åkt jojo dom senaste 15 åren och om den ändras i framtiden så blir den knappast billigare.
Ja klart skatten skiljer det är ju gammal tröskverksautomat i D4 AWD, 1781kr 124 gram mot 3084kr 149 gram co² (automater)
av Göte
Aha där ser man, för jag visste inte att man fick en helt annan motor om man väljer D4 med AWD.
Då känns ju D4 utan awd som ett mycket bättre alternativ för mig som bara kör på vanliga vägar.

Hittade lite trådar på forumet om dessa motorer, får läsa på lite ikväll.
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]