Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mattias_F
Håller med om att funktionen som den är idag är åt h*****e.
Stanna och lägga I backen och bilen later som den misständer när den omedelbart stannar så fort du stoppar och byter växel. Stopplikt samma sak, för att inte tal om millisekundrarna man hinner stanna efter bilarna I de 18 rondeller man har på väg till arbetet var dag. 1 sekunds fördröjning på funktionen vore en dröm.
Nu är det sportläge, lite tjuvgas med foten på bromsen eller avaktivera funktionen som gäller :-)
Användarvisningsbild
av Derank
Kommer en lösning inom de närmaste veckorna från volvotech, de håller på att testa den på olika årsmodeller årsmodeller och motoralternativ.
Användarvisningsbild
av Derank
leiwi skrev:Till er som har bilar som stoppar motorn innan bilen stått HELT stilla bör klaga på mjukvaran.
Och som alltid gäller det att stå på sig!!
Du kan klaga tills stan brinner, det ska vara så, jag har säkert kört ett tiotal olika och alla beter sig likadant.

Det kommer en lösning framöver för de som är intresserade, runt tusenlappen kommer det gå lös på.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag upplever det inte alls som ett problem. Vill jag ha bilen igång, så lättar jag bara lite på bromsen och sen bromsar jag lite igen och håller där. Då håller motorn sig igång.

Som vissa skriver att den stannar när de ska fickparkera känner jag inte heller igen. Testade det idag bara för att vara säker och den håller sig igång under hela parkeringsakten.

Inte heller stannar den när man skiftar från D till backen. Däremot stannar den när man rullar under tre fyra km/h och har foten på bromsen. Ska testa imorgon om det skiljer mellan att ha foten på bromsen med jämt tryck eller med ökande tryck.

Knepet att hålla på bromsen och samtidigt ge lite tjuvgas kommer nog att straffa sig i längden, eftersom det sliter på allt möjligt i växellådan. VW har tom gått ut och sagt att man inte ska göra så, eller krypa fram vid tex trafikljus, där man kan stå helt stilla. Både på deras torr- och våtlamellskopplingar. Borde gälla Volvo också.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Att vi upplever automatlådan olika beror på att Volvo gjorde en förändring i programmet på den, troligen sen höst eller vinter 2015, gäller V60 D4 VEA med 8 steg automat.
Den ska dö medans den rullar, har fått det bekräftat från testförare, så klaga kan man men det hjälper inte leiwi.
Jag backar in bilen på mina parkeringar och varje gång jag ska lägga i backen så dör den, så en fördröjning på någon sekund vore en ypperlig kompromiss.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Blixnabb skrev:Att vi upplever automatlådan olika beror på att Volvo gjorde en förändring i programmet på den, troligen sen höst eller vinter 2015, gäller V60 D4 VEA med 8 steg automat.
Den ska dö medans den rullar, har fått det bekräftat från testförare, så klaga kan man men det hjälper inte leiwi.
Jag backar in bilen på mina parkeringar och varje gång jag ska lägga i backen så dör den, så en fördröjning på någon sekund vore en ypperlig kompromiss.
Ja, det förklarar ju en del. Jag har xc60 D4 AWD och den har väl den gamla automatlådan, sexstegs?
av pellz0r
Blixnabb skrev:Att vi upplever automatlådan olika beror på att Volvo gjorde en förändring i programmet på den, troligen sen höst eller vinter 2015, gäller V60 D4 VEA med 8 steg automat.
Detta är alltså något som borde uppdateras vid service när de petar in mjukvaruuppdateringar? Jag hade bilen inne på service i våras, men kan inte påstå att automatlådan beter sig annorlunda efteråt.
av svedan
Ilduce77 skrev: ........Som vissa skriver att den stannar när de ska fickparkera känner jag inte heller igen. Testade det idag bara för att vara säker och den håller sig igång under hela parkeringsakten. ............
.
Kör mycket på vägfärja. Man åker/rullar sakta sista metern. Man ska som "erfaren" stanna 2-3 dm bakom bilen framför. Sakta fram och p-hjälpen piper. Och så stannar motorn (man märker det inte) och man ska dutta fram 10 cm. Då startar motorn och bilen tar ett "skutt" framåt. Och in i kroken.
Kan ju testas mot en stenmur....... Nu är det AWD, D4 -16 dvs gamla motorn + sliromatic.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER