Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Alla

Jag är rätt dålig på bilar så behöver hjälp.
Köpten en Volvo V70 2002 2.4 turbo för ett tag sedan. Bilen går bra men bilen har börjat koka två gånger vid kö bildning.
Första gången händer det på väg ifrån Stockholm (bor i göteborg) så börjar bilen koka vid jönköping efter att suttit fast i en bil kö i 35-55 min. Jag vädrar motorn fyller på med vatten efter den kokat klart och kör vidare. Efter det så har den inte kokat något mera och tempraturen håller sig på stabil nivå hela tiden.
Igår så fastna igen i bil kö och helt plötsligt så ser jag har tempraturen igen börjar öka efter köat i ca 15 min. Bilen började aldrig koka men det var nära. Bilen börjar aldrig och koka när jag köra längre sträckor.
Vad är det som är fel? Nivån i expansionskärlet med kylar vätska är i mitten av min och max.

Med vänliga hälsningar
Johan Eriksson
Hej och välkommen! :)

Finns flera anledningar till detta som bör undersökas. Vattenpumpen kan t.ex. ge dåligt flöde om impellern är skadad. Är det dags för kamremmen snart? Kanske läge att tidigarelägga detta jobb och passa på att byta pumpen, eftersom remmen ändå måste monteras bort.

Dålig/igensatt kylare kan ge problem, men mindre vanligt på moderna bilar.

Fel på kylfläkten. Var det så att motorn kokade så borde denna redan ha gått på högfart och hörts tydligt?

Fel blandning av vatten/glykol kan också göra att motorn har lättare för att koka. Blandningen ska vara 50/50.
För mycket vatten, eller bara rent vatten, sänker kokpunkten på kylvätskan.
(undvik alltså att fylla med bara vatten, annat än i nödfall, och byt snarast kylvätska till rätt blandning)

Otätt lock på expansionskärlet. Systemet ska hålla ett visst övertryck, just med tanke på att få upp kokpunkten på vätskan till 120 grader eller så.

Märker du att tempen börjar gå upp så slå av AC:n, veva ner fönstren samt dra upp värmen och kupéfläkten till max. Inte så behagligt kanske, men det minskar belastningen på motorn och hjälper till att kyla den.
volvo244gle skrev:Hej och välkommen! :)
Tack! Kalla mig idiot men jag kollade faktiskt inte hur mycket vätska som fanns när när jag köpte bilen sen körde jag saom sagt till det hände första gången. Då kokade mycket vätska ur och jag fyllde på med enbart vatten. Fyllde den till toppen (MAX) Nu har nivån sänks till mitten av max och min. Så det har alltså minskat en anning, jag ser inget läckage under bilen och expannsions locket verkar sitta tätt.

Kamremmen ska väl bytas snart bilen har gått snart 30k mil dock så är inte kamremmen så gammal enbart 5-6 år bytes vid 16k mil. Har ingen riktig budget att byta remen heller så vore bra om detta unveks.

Vad tror ni tömma systemet och fylla på med korrekt 50/50 blandning och köra i lite körer å se om det löser problemet?

MVH Johan
nahoj85 skrev:
volvo244gle skrev:Hej och välkommen! :)
Tack! Kalla mig idiot men jag kollade faktiskt inte hur mycket vätska som fanns när när jag köpte bilen sen körde jag saom sagt till det hände första gången. Då kokade mycket vätska ur och jag fyllde på med enbart vatten. Fyllde den till toppen (MAX) Nu har nivån sänks till mitten av max och min. Så det har alltså minskat en anning, jag ser inget läckage under bilen och expannsions locket verkar sitta tätt.

Kamremmen ska väl bytas snart bilen har gått snart 30k mil dock så är inte kamremmen så gammal enbart 5-6 år bytes vid 16k mil. Har ingen riktig budget att byta remen heller så vore bra om detta unveks.

Vad tror ni tömma systemet och fylla på med korrekt 50/50 blandning och köra i lite körer å se om det löser problemet?

MVH Johan
Det spelar ingen roll om kamremmen bara är 5-6 år. Har du uppnått angivna körsträckan för bytet så måste den bytas. Om bytet ska göras efter 16 000 mil och bilen gått 30 000 mil så skulle jag bytt kamrem och vattenpump illa kvickt. Om du får ett rembrott så går det åt helsike med budgeten.
Jag tror väldigt mycket på el-kylfläkten. Om den strejkar uppstår precis det som TS upplevt. När man kör så åker fartvinden genom kylaren, men vi stillastående strömmar ingen/väldigt lite luft igenom.

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]