Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
och hur mycket mer drar en awd egentligen? :roll:

Jag har kört awd sedan 2002 och har inga planer att helt gå tillbaka till fwd någonsin. Kör just nu 1 bil med awd och 3 med fwd. En av dom är en V40 T5 P*. Den går helt underbart. MEN, med 253hk/400Nm på framhjulen går det inte att gasa på alls från låg hastighet. Speciellt inte när det är fuktigt ute. En D2 har inte samma problem.

Jag kör dessutom väldigt mycket och det går inte att komma ifrån att en bil med awd både känns tryggare och är tryggare minst 6 månader om året.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Är det så mycket snålare att dra runt drivlinan via asfalten än via kardan, jag är ytterst tveksam till det?!
Du har helt rätt i det, Det är ytterligare marknadsföringsbullshit att det skulle vara snålare att ha 4WD on demand istället för en mellandiff som fördelar ut kraften jämt 24/7.

För att få besparing på on-demand-awd så behöver man ha som på kompisens gamla terrängbil där man kopplar ur både vid hjulnaven och fördelningslådan så alla drivaxlar, knutar och vinkelväxlar stannar när man inte kör 4WD.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
XC90_Executive skrev:och hur mycket mer drar en awd egentligen? :roll:
85x70 AWD drar faktiskt en hel del mer än FWD. ca 1dec/l mer i snitt. Men sen väger dom ju relativt mycket mer än FWD också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:
XC90_Executive skrev:och hur mycket mer drar en awd egentligen? :roll:
85x70 AWD drar faktiskt en hel del mer än FWD. ca 1dec/l mer i snitt. Men sen väger dom ju relativt mycket mer än FWD också.
Ofta är ju AWD bilarna lägre växlade, det slår på förbrukningen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Självfallet förbrukar en 4x4/AWD mer bränsle.
Om man tittar på en modern AWD så är lamllerna frånkopplade i normalt körläge, dvs inget som driver på bakaxeln mer än olja och att flera lameller nuddar varandra, dvs bakaxeln får något lite kraft genom mellandiffens konstruktion.
Det är inte vikten, ca 120 kg, på AWD som gör att förbrukningen ökar, utan att motorn även blir tvungen att driva kardanaxel, PTU med mera. Att hålla det roterande kräver några hk, gisnninginsvis kring 2-3 hk.
Som jämförelse krävs det bara ca 30 hk för att en normalstor personbil ska kunna färdas i 100 km i timmen.
om en bil med volvo-AWD kör i 100 km/h kommer det krävas ca 32-33 hk av motorn.
kort och gott kan vi utröna att AWD förbrukar omkring 8-10% extra bara för att rotera med.
8-10% extra är ingen hög förbrukning eftersom dagens motorer är energieffektiva och medelförbrukningen på en volvo med AWD borde hamna kring 0,7 L/mil.

Går man över och tittar på TorSen, dvs Audi's och toyota's lösning på AWD, så hittar vi en mycket spciell diff, den går lätt att vrida på åt ena hållet, men inte andra.
Denna diff gör att bilen alltid drivder fram och bak samtidigt i alla lägen och det drar upp förbrukningen ännu mer än med volvo-AWD eftersom varje gång bilen svänger går den trögare, eftersom principen är att axlarna ska gå trögt att rotera mellan höger och vänster hjul, dvs diffen är inte låst, utan konstruktionen är att den har svårare att rotera.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev: Går man över och tittar på TorSen, dvs Audi's och toyota's lösning på AWD, så hittar vi en mycket spciell diff, den går lätt att vrida på åt ena hållet, men inte andra.
Denna diff gör att bilen alltid drivder fram och bak samtidigt i alla lägen och det drar upp förbrukningen ännu mer än med volvo-AWD eftersom varje gång bilen svänger går den trögare, eftersom principen är att axlarna ska gå trögt att rotera mellan höger och vänster hjul, dvs diffen är inte låst, utan konstruktionen är att den har svårare att rotera.
Behöver inte alls göra det. Volvos Gen5 Haldex är så långsam att man valt att förladda rätt mycket och dessutom ansätta den ytterligare i förväg vid många tillfällen vare sig det spinner eller ej, "just in case". Och eftersom Haldex helt saknar mellandiff går det ännu trögare än Torsendiffen när man kopplar ihop axlarna.

Det var skillnad på Gen 4, den var så snabb att den kunde vara helöppen ända tills den gången greppet släppte.

Alla toyota har heller ej TorSen dif utan har vanlig diff och vanlig diff med lås/broms.
Användarvisningsbild
av milktrucker
I normalfallt, dvs 99,5% av tiden är kopplingen öppen och bilen är lätt att svänga, utgår inte från den lilla tid som bakhjulsdriften används hos volvo, det trodde jag du förtod.
Ne, alla toyota har inte torsen, men toyota och audi är de kändaste tillverkarna som valt torsen just för att få en bil att krafsa på atta 4 100% av tiden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev:I normalfallt, dvs 99,5% av tiden är kopplingen öppen och bilen är lätt att svänga, utgår inte från den lilla tid som bakhjulsdriften används hos volvo, det trodde jag du förtod.
Jag har kört en massa olika mjukvaror från Volvo till Gen 5 i min XC70. Vissa av dem gjorde det svårt att byta fil på motorvägen, så visst har man experimenterat vilt med att dra åt haldexen titt som tätt. Tex på motorvägen, ifall man skulle råka köra igenom en moddsträng. Kändes helt sjukt en varm solig sommardag.

Jag har även kört mjukvaran som är helöppen 99.5 % av tiden, eftersom Gen 5 tar några hundra millisekunder att då få upp trycket hinner bilen sladda 30-40 meter på motorvägen innan kopplingen låser.

Den version som laddas i bilarna nu, är ett mellanting.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 29

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]