- tis 06 sep 2016, 11:00
Om du med snålare menar mindre bränsleförbrukning så, nja, det tror jag väl inte. Lite kanske, men troligen försumbart.
Moderator: Moderatorer
MartinS skrev:Är det så mycket snålare att dra runt drivlinan via asfalten än via kardan, jag är ytterst tveksam till det?!Du har helt rätt i det, Det är ytterligare marknadsföringsbullshit att det skulle vara snålare att ha 4WD on demand istället för en mellandiff som fördelar ut kraften jämt 24/7.
XC90_Executive skrev:och hur mycket mer drar en awd egentligen? :roll:85x70 AWD drar faktiskt en hel del mer än FWD. ca 1dec/l mer i snitt. Men sen väger dom ju relativt mycket mer än FWD också.
Lucif3r skrev:Ofta är ju AWD bilarna lägre växlade, det slår på förbrukningen.XC90_Executive skrev:och hur mycket mer drar en awd egentligen? :roll:85x70 AWD drar faktiskt en hel del mer än FWD. ca 1dec/l mer i snitt. Men sen väger dom ju relativt mycket mer än FWD också.
milktrucker skrev: Går man över och tittar på TorSen, dvs Audi's och toyota's lösning på AWD, så hittar vi en mycket spciell diff, den går lätt att vrida på åt ena hållet, men inte andra.Behöver inte alls göra det. Volvos Gen5 Haldex är så långsam att man valt att förladda rätt mycket och dessutom ansätta den ytterligare i förväg vid många tillfällen vare sig det spinner eller ej, "just in case". Och eftersom Haldex helt saknar mellandiff går det ännu trögare än Torsendiffen när man kopplar ihop axlarna.
Denna diff gör att bilen alltid drivder fram och bak samtidigt i alla lägen och det drar upp förbrukningen ännu mer än med volvo-AWD eftersom varje gång bilen svänger går den trögare, eftersom principen är att axlarna ska gå trögt att rotera mellan höger och vänster hjul, dvs diffen är inte låst, utan konstruktionen är att den har svårare att rotera.
milktrucker skrev:I normalfallt, dvs 99,5% av tiden är kopplingen öppen och bilen är lätt att svänga, utgår inte från den lilla tid som bakhjulsdriften används hos volvo, det trodde jag du förtod.Jag har kört en massa olika mjukvaror från Volvo till Gen 5 i min XC70. Vissa av dem gjorde det svårt att byta fil på motorvägen, så visst har man experimenterat vilt med att dra åt haldexen titt som tätt. Tex på motorvägen, ifall man skulle råka köra igenom en moddsträng. Kändes helt sjukt en varm solig sommardag.
Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]