Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Är det för att dom är så ovalt utformade att dom spelar skit eller är det för att man har diskant mellanregister och "bas" i samma? å då kanske mitt original system i bilen spelar bra mycket bättre än dom där 6x9 :mrgreen:

Det är väl placeringen i första hand, då det enbart förstör ljudbilden, vilket iofs även högtalare i bakdörrarna gör om man ska vara petig.
Sen flyttar dom inte lika mycket luft som t ex en rund 8", dom motsvarar mer 6.5" i mängd luft dom kan flytta pga. den udda formen.
Man bör heller aldrig blanda olika storlekar på högtalare, eller typ av högtalare. Dvs, har man ett 6.5" framsystem, så ska man inte in med någon annan storlek som spelar i samma register. Likaså ska man inte blanda olika bas-storlekar om man har med än en bas.
6x9or passar helt enkelt inte in i kalkylen för ett bra ljud.

Det bästa ljudet uppnår man genom ett(eller flera) ordentligt framsystem i framdörrarna, inget i bakdörrarna, och en lagom baslåda för att matcha framsystemet.
i 945an körde jag dubbla framsystem i framdörrarna, drivna med ~300WRMS, samt min 12" baslåda drivet av ~180WRMS. Det var precis lagom för att få en bra ljudbild, och samtidigt spela skiten ur alla andra med 56273564329 olika högtalare i massa olika storleker. :roll:

I V70in har jag samma baslåda, fast nu drivet av steget som tidigare drev framsystemen i 945an, orginal högtalare i fram och bakdörrarna drivna av stereon, och en väldigt simpel stereo när det gäller inställningar(det lilla steget, framsystemen och stereon sålde jag tillsammans med bilen)... Låter ok på lägre volymer, men så fort man drar på minsta lilla så bottnar orginalhögtalarna och det låter förjävligt :lol: En typexempel på för stor bas i förhållande till övriga högtalare, eller s.k. "epa-ljud" :lol:
Men jag har numera "vuxit ifrån" höga volymer, så det funkar dugligt åt mig... Iaf så pass bra att nytt framsystem med tillhörande slutsteg ligger långt ner på prioritetslistan :) V70ins orginalhögtalare är ju faktiskt inte så otroligt dåliga heller, till skillnad mot papp-skräpet som 7/900-serien har :P
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
Minns att mina gamla originala 850 högtalare inte följde med så fort man drog upp volymen jämfört med gamla baslådan jag hade på 2st 12"or. Så det sitter några JVC runt om som var betydligt mycket bättre och spelade renare i förhållande till baslådan. Sen så skyfflade jag i en ny låda med 2st 15" som jag tyckte överröstade högtalarna fram, och med min mentalitet så vill jag ha så mycket bas som möjligt, men med den basen så ska diskanten kunna hänga med så bra som möjligt den med.

Minns även när jag åkte ner till emmaboda i denna bil, full bil och även full i baksätet var jag men lät ingenting bak våra ben täckte högtalarna bak som sitter så lågt i dörrarna. Med en hatthylla måste jag erkänna att det spelar högre.

Förstå mig nu, jag är inte kräsen på ljud! Högt ljud med mycket bas och relativ diskant så är jag mer än nöjd :wink:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Är det för att dom är så ovalt utformade att dom spelar skit eller är det för att man har diskant mellanregister och "bas" i samma? å då kanske mitt original system i bilen spelar bra mycket bättre än dom där 6x9 :mrgreen:

Det är väl placeringen i första hand, då det enbart förstör ljudbilden, vilket iofs även högtalare i bakdörrarna gör om man ska vara petig.
Sen flyttar dom inte lika mycket luft som t ex en rund 8", dom motsvarar mer 6.5" i mängd luft dom kan flytta pga. den udda formen.
Man bör heller aldrig blanda olika storlekar på högtalare, eller typ av högtalare. Dvs, har man ett 6.5" framsystem, så ska man inte in med någon annan storlek som spelar i samma register. Likaså ska man inte blanda olika bas-storlekar om man har med än en bas.
6x9or passar helt enkelt inte in i kalkylen för ett bra ljud.

Det bästa ljudet uppnår man genom ett(eller flera) ordentligt framsystem i framdörrarna, inget i bakdörrarna, och en lagom baslåda för att matcha framsystemet.
i 945an körde jag dubbla framsystem i framdörrarna, drivna med ~300WRMS, samt min 12" baslåda drivet av ~180WRMS. Det var precis lagom för att få en bra ljudbild, och samtidigt spela skiten ur alla andra med 56273564329 olika högtalare i massa olika storleker. :roll:

I V70in har jag samma baslåda, fast nu drivet av steget som tidigare drev framsystemen i 945an, orginal högtalare i fram och bakdörrarna drivna av stereon, och en väldigt simpel stereo när det gäller inställningar(det lilla steget, framsystemen och stereon sålde jag tillsammans med bilen)... Låter ok på lägre volymer, men så fort man drar på minsta lilla så bottnar orginalhögtalarna och det låter förjävligt :lol: En typexempel på för stor bas i förhållande till övriga högtalare, eller s.k. "epa-ljud" :lol:
Men jag har numera "vuxit ifrån" höga volymer, så det funkar dugligt åt mig... Iaf så pass bra att nytt framsystem med tillhörande slutsteg ligger långt ner på prioritetslistan :) V70ins orginalhögtalare är ju faktiskt inte så otroligt dåliga heller, till skillnad mot papp-skräpet som 7/900-serien har :P
Aha ok, ja dom har en ganska udda form. Nu så är jag inget ljud freak utan jag tycker att original högtalarna duger gott och väl och sen när man får surroundljud så blir det smarrigt värre :D
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
Anledning till att det varit så dött så är det för att den gula vart hoppad på av ett gäng fulla ungdomar när den stod parkerad utanför min lägenhet i Arvika för 3 månader sedan. Min var inte den enda som hoppades på så det var ej riktat mot mig.

Men det räckte för att tappa suget rejält, så den ställdes undan tidigt och ska inspekteras på skadebesiktning. Förmodligen bli lackerad på vissa delar pga bucklor och repor.

Hoppas verkligen suget kommer tillbaka till sommaren igen!
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 33

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]