Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gommull
Hej alla, ny här på forumet. Jag har funnit många trådar i ämnet med olika slutsats. Är det nödvändigt att justera ventilerna på V70 II 2,5FT 09 och framåt? Enligt vissa har Volvo tagit bort åtgärden men enligt lokala Volvo verkstaden låg det som service vid 9000 mil. Det var en My 10 han såg på då. Utbudet är stort på dessa bilar och jag tycker de ligger bra i pris, men det stör mig om man ska behöva checka ventilspel till 10.000kr. Mycket tacksam om någon kan bringa klarhet i saken. Gustaf
av Rådlös
Pressa verkstaden på klart besked. Här på forumet har man sagt att justeringen är slopad på alla F-modeller utom taxi och eventuellt andra som går i verklig hårdkörning. Fråga eventuellt på flera verkstäder. Rätt information kan ju ha "fallit bort" av någon nu okänd anledning.
Om du har en F-modell kan du ju enkelt ta ett stetoskop, 100 kr på Biltema, och lyssna om du hör något ventilknack. Det säger inget om avstånd, men om en eller två ventiler hörs mer än dom andra så kan man ju börja fundera. Låter alla lika så är säkert allt OK.
av Gommull
Ja då har jag snackat med Volvo verkstaden i grann byn. Och jo han bekräftade att det ligger inne kontroll av ventilspel i service programmet på 12000 mil. Men enligt hans erfarenhet så var det en bil på tio som behövde justering. Så chansen Var liten att det krävdes, med förbehåll för utryckningsfordon, taxi etc. Annars så menade han att det var en pålitlig motor. Kontrollen skulle inte vara någon stor kostnad. Tackar för era svar
av Losgard
I rent intresse så undrar jag, har en såhär vanlig standardbil inte hydrauliska lyftare?
Eller vad kommer sig att justering förekommer?
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej det försvann hos Volvo när VVT infördes runt 2000
av Rådlös
Det beror på att vissa fabrikanter ville gardera sig med både "hängslen och livrem". Man var lite skärrad inför detta "nya" bränslet, etanol. Egentligen är det inte alls nytt. Lika gammalt som bensin i princip. Henry Fords första T-Fordar var tänkta att gå på etanol, men han blev "överkörd" av petroleumindustrin. Det har funnits andra exempel i historien. Tåg och järnvägar "uppfanns" ju i mitten på 1800-talet. Då var det ånglok som gällde. Ett ånglok kräver minst två man, eldare och lokförare. Redan innan förra sekelskiftet insåg man att det var för dyrt och krångligt om man bara skulle frakta en handfull människor från A till B. Då började man tänka på en sorts kombinerade lok och personvagnar. Det fanns så kallade ångvagnar. Men det var ändå inte så bra (ekonomiskt). Vid förra sekelskiftet började det komma förbränningsmotorer av olika slag. Det borde vara idealet, tänkte man. Bensinmotorer drog mycket bränsle. Tändkulemotorer var lite omständiga, men starka. Redan 1904 byggdes det motorvagnar för drift på etanol i Sverige! Dom blev senare ersatta av dieselmotorer när dom hade börjat bli praktiskt användbara. Men motorvagnar fungerade bra. Det behövdes bara en förare som i många fall kunde fungera som konduktör också. Fram på 30-talet kom en lite tekniskt förbättrad motorvagn och rälsbussen anses vara "född" då. Resten vet vi. Men alltså, erfarenhet av etanol som motorbränsle är inte ny! Under andra världskriget körde man t.o.m flygplan på etanol.
När så bilfabrikerna fick klart för sig vid 2005, ungefär att man kunde köra på etanol så hoppade flera fabrikat på detta och tog fram E85-bilar. Men dom flesta av dom som hade jobbat med detta var ju borta och alla var osäkra. Dessutom hade ju utvecklingen kommit med lite andra material i motorer, bl.a aluminium. Det gjorde många tekniker osäkra och skärrade. Därför förordade man en hårdare kontroll på vissa detaljer i dom moderna motorerna. Bland annat ventiler och ventilsäten.
Nu har det visat sig att kontrollen och justeringen är tämligen överdriven. FFV-bilar slits inte mer än bilar med andra bränslen. Snarare tvärtom, etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Men mer om det kan vi ta en annan gång.
Men jag skall ge ett parallellexempel. När blytillsatsen togs bort ur bensinen blev också många tillverkare och bilägare skärrade och upphetsade. "Vägkanterna kommer att vara uppradade av havererade bilar" hette det i vulgärdebatten. Samma sak har sagt om etanoltillsatser. Om vi håller oss till Volvo, detta är ju ett Volvoforum, så var den dominerande motorn B21/23/230. Många Volvoägare frågade sig och Volvo om man kunde köra på blyfritt eller om man måste ha blyersättning? "Njaaaäääeeeiiee, svarade Volvo. "Det går nog att köra dom senaste årsmodellerna på blyfritt", sa man. Frågor upprepades bl.a på detta forumet och även på båtforum. Volvo-Penta gjorde ju lyckade marinkonverteringar av bilmotorn. Men det blev liknade svar där också.
Jag minns inte årtalet, men någon gång i början på 2000-talet, blev det liksom allmänt känt att samtliga B21/23/230 och alla modellvarianter går att köra på blyfritt och i miljönyttans namn skall dom alltid köras på blyfritt och utan så kallade blyersättningar! T.o.m gamla B18/20 och andra varianter säger man fungerar bra på blyfritt om man inte kör tävling eller kör som en biltjuv.
Tilläggas kan ju att det har inte alltid varit blytillsats under 1900-talet i bensinen.
Detta är alltså lite av bakgrunden till hängslen och livrem i FFV-bilar. Nu motarbetas tekniken av både politiker och självutnämnda experter samt petroleumindustrin, så FFV-bilarna har inte så lätt att få visa sina fördelar i dagens läge. För några år sedan meddelade Volvo i alla fall att ventiljustering är struken på vissa servicescheman. Men det lever kvar en osäkerhet ännu. Det blir som en sorts gråzon och svaren på frågorna blir inga kristallklara svar. Jag har ett serviceschema här för min V70 2.0F -08 här. En utskrift från VIDA, några år gammal. Där står kontroll och eventuell justering på ventilerna vid 12 000 mil. När jag beställde tid för just den servicen häromdagen frågade jag om detta. "Den är slopad" sa verkstadskillen. Nästa vecka skall jag lämna in bilen och vi får se om det har varit någon kontroll eller inte.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]