Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olesch
Hej alla,

Märkte i morse att min farthållare slutat att fungera. Jag kan aktivera den igenom cruise knappen och det registreras i instrumentpanelen men när jag trycker + el - så sätter den inte farten.

I söndags så smörjde jag upp kopplingspedalen då den knarrade, kan det vara relaterat? Har kikat på kopplingspedalen och där sitter en givare högst upp som aktiveras när man trycker ner kopplingspedalen (för att starta bilen). Har även haft denna givaren ute och rengjort osv samt satt tillbaka den i samma läge igen, men fortfarande samma fel. Kan inte se någon annan givare som har med kopplingen att göra.

Några tips?

Bilen är en v70 2011 D3
Användarvisningsbild
av apersson850
Finns nog en på bromspedalen också, som inte heller får vara påverkad. Har du adaptiv farthållare? Den fungerar inte om man inte har säkerhetsbältet på, om DSTC är avstängt och kanske av ytterligare några anledningar.
av olesch
Efter mycket tid och felsökande så kom man fram till att givaren till kopplingen i motorutrymmet hade hoppat ur sitt fäste. Detta gav inga felkoder enligt verkstaden.

Så har ni en farthållare som slutat och fungera och där inte är några felkoder så kolla kopplingsgivaren i motorutrymmet :)
Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]