Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reimorutnik
Cox, vart var det du köpte din tomgångsmotor. Eller beställde du? Tänkte kika förbi ojanperä å kolla om dem har, om inte autoexperten har, har tyvärr inge Volvo verkstad här vart jag bor.
av reimorutnik
Testade även att köpa en flaska startgas å se om den tar tjuvluft någonstans ifrån men motorn reagerade då ingeting. så sprucken slang kan man ju nu utesluta, var på ojanperä och dem hade inte en tomgånsmotor och kunde inte heller beställa in för dem inte hittade, så vette tusan vart jag ska få tag i en sådan, hittar inte heller på internet. Ska testa rengöra spjällen. Och se om det kanske hjälper.
av Cox
När jag bytte på forden beställde jag på Ford, har du en ford verkstad i närheten så beställ en där är ju en ford spis i din bil
av reimorutnik
Ingen ford verkstad heller. hittade dock en sida från England som jag beställde min tryckgivare till servon ifrån som inte gick å få tag i Sverige. Ska leta därifrån om jag hittar :)
av Rådlös
Jag tänkte just föreslå: https://www.bildelsbasen.se/ och sökte tomgångsmotor på min egen bil eftersom den är likadan som din. Men det fanns ingen!!! :-O)

Hursomhelst, begagnade bildelar går ju numera att köpa på "postorder". Man kollar på Bildelsbasen och får veta var den aktuella delen finns. Sedan får man kontakta dom där och det skickas med post. Att det nu inte fanns något i dag säger ju inte emot att det kan komma in redan i morgon eller nästa dag, eller näst....

Jag har inte kollat min egen hur den ser ut, men på nittiotalsbilar och kanske senare var det inget ovanligt att man fick göra rent tomgångsmotorn. Det samlades föroreningar i den som gjorde att den gick trögt och fastnade eller gick inte i ändlägena som den skulle. I sammanhanget kan man ju även nämna att gasspjället kan kärva. Det kommer olja och sot från vevhuset och fastnar i gasspjället. Det är dock mycket lättare att åtgärda då spjället sitter högst upp, längst fram på motorn. Man behöver inte krypa in i motorrummet på något sätt. Knappt böja på ryggen. :)
Man tar loss det och tvättar invändigt med något bra lösningsmedel.
Detta är ett så vanligt fel på många bilfabrikat så det finns minst en firma som har hittat en affärsnisch att renovera och sälja gasspjäll. Dom brukar för övrigt visa sin popupreklam på den här sidan.
https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... -brakleen/
av reimorutnik
har läst lite och ser att jag inte är den enda, folk med 1.8f har haft samma problem, och det har fixas genom en ny mjukvaro upptatering till bilen, kanske man borde testa själv och se om det kanske hjälper, men dem har ju visserligen haft det betydligt mkt värre, genom att bilen dör, har ej hänt för mig än så länge, och det är exakt samma symptom som jag har i min motor.
av Daniel73
reimorutnik skrev:Testade även att köpa en flaska startgas å se om den tar tjuvluft någonstans ifrån men motorn reagerade då ingeting. så sprucken slang kan man ju nu utesluta, var på ojanperä och dem hade inte en tomgånsmotor och kunde inte heller beställa in för dem inte hittade, så vette tusan vart jag ska få tag i en sådan, hittar inte heller på internet. Ska testa rengöra spjällen. Och se om det kanske hjälper.
PVC slangen går ihop och öppnar sig som mest vid motorbroms.

Petar man på den med något lämpligt med motorn på tomgång så får man en reaktion om den är sprucken.
av reimorutnik
Daniel, hade du kunnat länka eller skicka bilden vart slangen sitter, för vet inte vilken slang du menar för de finns så jäkla massa små slangar där vid motorn, skulle uppskattas så kan jag kanske se bättre om det är kanske den som är sönder. Startgas hjälpte ju inte.
Elpriset

Det blir alltså 19hk som den snurran skulle […]

Någon som har gjort en optimering och vill d[…]

Japp ECM ligger nere från det att man st&a[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]