Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crasch88
wissel skrev:Känns som om 4 minuter är för lång tid nu i varmt höstväder.
Utgår ifrån att det inte lyser några Oranga/röda lampor i ditt instrumenthus?
Filter för luften tycker jag personligen att man kan köpa där det är billigast.
Oljefilter däremot är jag tveksam till.
Hur "lättrullad" är bilen om du lägger i Neutral och bara rullar ?
Sliter du däck i onormal takt?
Tack för att du försöker hjälpa mig.
Kablarna i motorn ser OK ut.
Gasspjället däremot verkar svårt att kontrollera. Om man jämför med denna bilden så ligger "plasten på fel sida", dvs inåt: http://i16.tinypic.com/62d8z9t.jpg .
Kanske dax att ge upp och gå till något proffs?
Sliter väl däck i normal takt.. dom varar väl 2.5 säsong.
Var någon mer här som hade samma bekymmer. Var isoleringen i bakre dämparen som lossnat och täppte lite, eller om det var inre delen i katten som släppt kommer inte ihåg exakt men det var täppt avgas, bilen gick slöare än normalt.
av MickeM
VaCUm skrev:Om du vill se spjället är det bara att lossa slangklammret och dra bort slangen.
Du bör kunna böja slangen så den ligger ur vägen när du kollar spjället.
Ja, det funkar, men då ser man spjället ifrån "fel håll", där det troligen ser bra ut oavsett..
Ev rengöringsbehov är på andra sidan.

Jag arbetspendlar ca 8mil/dag efter sämre landsväg i laglig fart +moms, och ligger på 0,72 med min V70 140hk 2005.
Ingen eco-driving.

Har du mätt mil/bensin vid pumpen, eller bara med färddatorn?

Vi snackar snittförbrukning nu,,och inte momentan förbrukning vid viss hastighet, som folk hänger upp sig på ibland?

Jag tycker att bilen borde larma om nått med den snitt-förbrukningen vid landsvägskörning, om du kör som folk.
av 2ägaren
Men du kan ju trycka upp/ner plattan så du ser andra sidan. Sen är det bara 4 bultar för att kunna rengöra från båda håll. Brakeclean har jag förstått ska vara bra till det, ska själv rengöra mitt gasspjäll om jag hinner idag, var ett halvår sen sist :)
av MickeM
2ägaren skrev:Men du kan ju trycka upp/ner plattan så du ser andra sidan. Sen är det bara 4 bultar för att kunna rengöra från båda håll. Brakeclean har jag förstått ska vara bra till det, ska själv rengöra mitt gasspjäll om jag hinner idag, var ett halvår sen sist :)

En 2004'a har väl Boschspjäll?
På min 2005'a med Bosch sitter då vridspjället "fast" med motor av.
Går lite tungt att vrida möljligen.
(Jag har inte våldat det minsta.)
Är det bara fjäderbelastat?
Tänkte också göra rent i förebyggande...
4 skruv stämmer på Bosch också
av 2ägaren
Har en 02a själv, då kan man vrida det avstängt. Kanske lite trögt i början pga beläggning det klibbar fast i. Känns det fel när du försöker vrida det så plocka som sagt bara bort det, enkelt.
av Schmoyoho
Man ska nog vara lite mer selektiv med vilka rengöringsmedel man använder. Isopropylalkohol sägs vara bra och skonsamt medan bräkleen är dåligt. Personligen är jag lite tveksam till nyttan med att rengöra gasspjället som förebyggande underhåll, känns som det är större risk för följdproblem än att rengöring gör någon nytta. Så länge det inte är helt igengeggat hade jag inte rört någonting där.
av MickeM
VaCUm skrev:Kan vrida spjället i min 2005a
Går det väldigt lätt, eller motstånd?
Jag har "fingrat lätt på det", och upplevde det fast, men inte tordes inte vrida.
Bilen går utmärkt.
Tänkte rengöra för underhåll. (Bara om det ser geggigt ut).

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]