Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc6y
Hallojken

Har sökt, men inte riktigt funnit några lösningar eller svar på mitt specifika problem.

Såhär ligger läget till:

Jag kör mycket på gropiga vägar och ibland har det "kvittrat till" när man kört ner i en grop - dock har ljudet inte fortsatt. Nu är det som så att det kvittrande ljudet nästan alltid hörs - eller inte alls.

Vi vart några stycken och tittade och klämde lite på diverse områden och kom fram till att om bilen är avstängd och handbromsen ligger i och man "ruckar på bilen" så hörs inget. Lägger man däremot ur handbromsen så kvittrar det vad som verkar vara inifrån höger bak hjulhus.

Kvittrar bilen när man kör och man bromsar in kraftigt försvinner kvittrandet en stund, men kommer med största sannolikhet tillbaka om man lyckas köra ner i en grop eller på en bula.

Är det någon som har haft liknande erfarenheter och finns det någon (helst billig) lösning på detta? Är det säkert att fortsätta köra bilen?

Peace
Har du skruvat bort bakhjulet och tittat?

En liten sten eller rostflaga fast mellan bromsoket och bromsskivan?

Tvärslut bromsbelägg? Ev pga anliggning på det hjulet. Blir det varmare än de andra?

En lös bromssköld? Rasslar mer än kvittrar.....

En bussning som gnisslar? Borde bara låta i gupp.

En handbromsbacks-belägg som lossnat från själva bromsbacken?
Det syns bara om du demonterar bromsskivan, men hörs väl, om du snurrar på bromskivan med hjulet borta.
Detta är det enda som ev kan vara "farligt" av det jag listat, men innebär då att de kan ta stopp på det hjulet, och så här sommartid, pajar då handbromsmekanismen på det hjulet. Livsfarligt? Njaeeeee.......
På vinterväglag kanske bakhjulet kan slå stopp.
Hej! Jag har haft något sporadiskt skrikljud på en XC70 årsmodell 2006 som vi hade för c:a tre år sedan. Trodde först att det var för mycket eco-driving som hade fått bakbromsar mm att sitta fast, så tog ut den på en rejäl sväng och bromsade rent skivorna ordentligt, tyckte först att det blev lite bättre men sedan kom det åter och slutade med att jag tog isär allt varefter jag lärde mig en del nyttigt om handbroms-konstruktionen. Håller med Micke om att handbromsbackar mm kan ge detta fenomen, eller rostig bromssköld eller något skit någonstans innanför trumman. Efter åtta år kommer det ha rostat ihop ordentligt därinne, framför allt expanders till handbromsbackarna brukar rosta ihop och kärva. Haft det både på XC70 och nu på XC90 med samma konstruktion, efter redan fem år var det hopplöst hoprostat. Det kostar inte mycket att fixa men är ett skitjobb p.g.a. du måste ta loss allt runt bakbroms, skivan, och är det rostigt därinne så får du inte ihop det igen förrän du har ok backar, fjädersats och sådant hemma. Skulle gissa rostig expander på köpet, och tar du ändå isär allt kan du passa på att förbättra konstruktionen genom att sätta in justerskruven ex. http://vparts.se/se/volvo-xc90/reservde ... -xc90.html i.s.f. standardplattan mellan backarna, då går det att justera dem framöver.

Hoppas det löser sig bra!
Hej igen och tack för alla svar!

Jag körde 140 mil t&r och det gnisslades hela vägen. Så när jag nästan var tillbaka körde jag in på en grusväg, gasade upp till ca 60 och ställde mig på bromsen. Detta gjorde jag 4 ggr och nu har gnisslandet upphört. Skumt, men en skön lösning tills jag har tid att ta mig till en verkstad.

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]