Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Uppskattar också SS mer än jag trodde jag skulle göra. Om bilen stannar vid ett ställe, där jag vet att jag måste vara kvick att komma iväg, för att tex korsa en väg mellan två bilar, så är det bara att lätta lite på bromsen (utan att släppa den helt) så startar bilen och är igång, så man är beredd att köra..
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Kan bli lite dumma situationer vid ex vänstersväng där det inte är någon korsning, typ som vägsträcka genom överfulla köpcenter. Annars har jag inga problem att trycka på en knapp - det är bara det att man glömmer trycka :)
Användarvisningsbild
av spaceuser
svergie2 skrev:Vad exakt är det ni stör er på? Har också en D3 Aut och bor inte heller i en stad. Stopp- och väjningsplikt är typ bara då jag står still. Tycker det är skönt att stå knäpptyst och vibtationsfritt, om än bara för någon sekund. Sen när man tar sig en tur till staden så är det ju gött vid stoppljusen.

Är det vibrationer, ljud eller bara att bilen gör något ni inte gillar som ni stör er på? :)

Skickat från min OnePlus 3
Jag kör en XC60 D4 AWD MY16 med automat och retar mig hela tiden på detta påfund. Som funktionen fungerade på min förra V40 D4 MY16, också med automat, var mycket bättre för där kunde jag hålla foten lagom hårt vid t ex ett rödlyse/rondell och slippa få motorn att stanna. Nu så stannar motorn INNAN jag ens har stannat och får jag då chansen att köra iväg direkt utan att stanna helt, så rycker det till i bilen, innan jag kommer iväg. Inbillar mig att det sliter oerhört på maskineriet alldels i onödan. Nu efter ett år har jag i princip lärt mig att koppla ur SS-eländet redan från start. Jag gillar att spara på ev utsläpp, men jag hatar lösningen för att göra det.
av pellz0r
Jag har inget emot S/S i sig, men Volvo har implementerat funktionen rätt dåligt. Finns inget mer irriterande då det ibland blir väldigt många (och sekundkorta) stopp för att man stannar, rullar några meter, stannar, osv i slöa bilköer. Hade det varit så att man kunde få S/S att aktiveras med ett lite hårdare tryck på bromsen när man vet att man ska stå stilla lite mer än <5 sekunder så hade det varit guld.
Jag har kört många nya BMW (med 8-stegad automat) och det funkar sämre där enligt mig. Så det är nog inte lätt att göra det jättesmidigt med automat. På manuell låda kan man ju iallafall välja om man vill att den ska stanna eller inte.
Användarvisningsbild
av leiwi
SverreK skrev:Är väldigt missnöjd med start/stop-funktionen på min nya D3 automat. Bor i en mindre stad där långa stopp och bilköer inte är så frekventa, däremot inbromsningar in i rondeller eller mot väjningsplikt är väldigt vanliga. Att då motorn helt plötsligt dör bara för man närmar sig stillastående är väldigt frustrerande. Frugan har en V40 med start/stop och med manuell låda. Jag har inte ens märkt att den hade start/stop funktion förrän idag när jag såg knappen på instrumentbrädan. Den knapp som jag nu måste trycka på varje gång jag startar min bil med automat för att få en behaglig färd. Jag hoppas verkligen Volvo ger mig en patch så att jag kan ha start/stop avstängt varje gång jag startar bilen istället.
Och min bil är inte ens miljöklassad..... ofattbart korkad lösning ihop med en automatlåda. :evil: Kan man reklamera funktionen?
Tror du har något fel på fin bil,bör nog uppdatea mjukvara motorn skulle ju inte stoppas ju inte förrän bilen stått stillastående något sekund, är helnöjd med funktionen
av para
leiwi skrev:
SverreK skrev:Är väldigt missnöjd med start/stop-funktionen på min nya D3 automat. Bor i en mindre stad där långa stopp och bilköer inte är så frekventa, däremot inbromsningar in i rondeller eller mot väjningsplikt är väldigt vanliga. Att då motorn helt plötsligt dör bara för man närmar sig stillastående är väldigt frustrerande. Frugan har en V40 med start/stop och med manuell låda. Jag har inte ens märkt att den hade start/stop funktion förrän idag när jag såg knappen på instrumentbrädan. Den knapp som jag nu måste trycka på varje gång jag startar min bil med automat för att få en behaglig färd. Jag hoppas verkligen Volvo ger mig en patch så att jag kan ha start/stop avstängt varje gång jag startar bilen istället.
Och min bil är inte ens miljöklassad..... ofattbart korkad lösning ihop med en automatlåda. :evil: Kan man reklamera funktionen?
Tror du har något fel på fin bil,bör nog uppdatea mjukvara motorn skulle ju inte stoppas ju inte förrän bilen stått stillastående något sekund, är helnöjd med funktionen
Min dör/stängs också av innan bilen står helt still, tror inte det är nått fel. Vad har du för bil leiwi?
av svedan
Ska du köra in i en "dubbel" P-ficka med en bil framför dig och du kryper fram i din ruta, stannar motorn och hoppar igång om du ska smyga fram 30 cm. Då åker du in i bilen framför. prova själv mot en vägg!
Håller med, borde kunna stängas av permanent.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]