Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeeBlokker
Tjena! Jag köpte en ny larmdiod och bytte till blå led i den, nu såhär i efterhand kanske jag skulle ha kollat upp hur många stift jag hade på min innan jag köpte den andra, dock kostade den bara 25kr så inget jag lider av så...
Men nu passar den inte och jag har inte tid för att åka och köpa en ny, så jag tänkte ta den som sitter i nu och byta i.
Men om något nu skulle skita sig så den slutar funka, vad händer om den inte sitter i nör jag ska köra? Eller händer det något alls ? Måste ha bilen i helgen och ville gärna byta innan det så vore skönt att slippa betala någon för att åka iväg imorgon och köpa en ny till mig :P
av 2ägaren
Det spelar absolut ingen roll. I värsta fall får du felmeddelande om larmet, och eventuellt bara bara låst olarmad bil. Men det tror jag faktiskt inte. Bilar utan larm har sladden till dioden under plast skalet som sitter där istället, så den är urkopplad så att säga.
Användarvisningsbild
av greeeken
LeeBlokker skrev:Tjena! Jag köpte en ny larmdiod och bytte till blå led i den, nu såhär i efterhand kanske jag skulle ha kollat upp hur många stift jag hade på min innan jag köpte den andra, dock kostade den bara 25kr så inget jag lider av så...
Men nu passar den inte och jag har inte tid för att åka och köpa en ny, så jag tänkte ta den som sitter i nu och byta i.
Men om något nu skulle skita sig så den slutar funka, vad händer om den inte sitter i nör jag ska köra? Eller händer det något alls ? Måste ha bilen i helgen och ville gärna byta innan det så vore skönt att slippa betala någon för att åka iväg imorgon och köpa en ny till mig :P

Hänger inte med.
Hur menar du att den inte passar?
Hur många stift i dioden? Det är ju två.
Nej inget kommer hända.
av volvo244gle
Solsensorn till klimatanläggningen sitter i samma enhet, så högst troligt felkod på denna om man kör utan larmindikatorn.

Har bytt till blå diod i min V70 -02. Det var bara att ta loss sensorn (passa så inte kabeln ramlar ner!), peta isär den, värma upp lödkolven och ersätta befintlig diod, en vanlig hålmonterad röd LED, mot en blå eller kanske annan färg...
En modern högintensiv LED kommer blinka tillräckligt starkt på strömmen som den röda LED:en har fått, så byta motstånd behöver man inte tänka på.

Det röda plastbiten på sensorn petade jag väck, och lät min blåa LED sticka upp ett par mm istället.
av LeeBlokker
Ja jag provade igår/natt och det funkade fin fint, fick inte upp något medelande om något men kan ju ha fått en felkod ändå med den får dom väll bara släcka nästa gång jag är in på volvo...
Jag lät min nya diod sticka upp ungefär 1mm, och ångrar mig som fan nu i efterhand för nu blinkar den ju nästan bara rakt upp, hade vetat haft upp den iallafall 3mm så man får lite spridning på ljuset.
Men jaja, är ju snabbt gjort att byta den så skaffar mig nog en sensor till och pillar med :)
av volvo244gle
Jag tog en blå LED från en slaktad ljusslinga. Den har konkav lins och sprider ljuset bra. :)
Det man kan göra annars är att slipa bort linsen på en vanlig LED för att få bättre spridning.

Såhär vart det förresten:
fr_62_size640.jpg
fr_62_size640.jpg (69.51 KiB) Visad 551 gånger
av LeeBlokker
Ja men precis sådär vill jag ha! Helt lagomt uppstick på din :)
Det är konkav på min med, men eftersom den sitter så långt ner så delas bara ljuset ut i sensorn så det kommer upp skit lite.
av garinge
Jag köpte min med blå diod på tradera, lyser riktigt skarpt, värt dom 50:- eller vad jag betalade =)
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]