Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hjälpte en kompis att montera en Volvo original dragkrok på hans Volvo V70 140 hk automat -05:a i veckan här. Det var enklare än väntat. Men när allt var klart, och vi jämförde dragkroken mot den som sitter på min V70 2,4 D automat 06:a, så ser vi att hans dragkrok är mycket lägre i kuldelen än vad den är på min V70?

Jag kollade upp detta på:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic

Då ser jag att det är olika dragkrokar beroende på om bilen är utrustad med nivåreglering eller inte. Ingen av våra bilar har nivåreglering, så då ska det tydligen vara det höga draget. Kan Volvohandlaren ha sålt fel dragkrok till min kompis? Min dragkrok är levererad med bilen när den var ny, och min kompis köpte sin nu i veckan. Ha de ändrat på dragkroken under åren?

Mvh Ronnie
Min är ju den höga, och jag har kollat på flera V70. Nästan alla har den höga, de flesta bilarna har ju inte heller nivåregleringen. Det skiljer ca 3-4 cm på höjden, så skillnaden blir rätt rejäl om man hänger på en husvagn tex. Han ska prata med Volvohandlaren till veckan, och visar det sig att de sålt fel får de byta den på verkstaden utan kostnad. För de frågar ju efter regnummret när man beställer draget, just för att det ska bli rätt.
Kan t.o.m vara så att dom har plockat bort nivåregleringen på din kompis bil.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
[quote="Volvo_740_GLT"]Kan t.o.m vara så att dom har plockat bort nivåregleringen på din kompis bil.

Skickat från min E6853 via Tapatalk[/

Det ser jag som otänkbart. Bilen har aldrig haft dragkrok sedan tidigare. Min kompis har ägt bilen i 4,5 år nu, och kört 8000 mil med den sedan inköp. Den har nu rullat 24000 mil, och hade således rullat 16000 mil vid inköp. Inte särskilt vanligt att någon beställer en bil med nivåreglering, men utan dragkrok. Dessutom bytte min kompis stötdämparna i våras, och de gamla var inte heller nivåreglering.

Mvh Ronnie
RonniePersson skrev:
Volvo_740_GLT skrev:Kan t.o.m vara så att dom har plockat bort nivåregleringen på din kompis bil.

Skickat från min E6853 via Tapatalk[/

Det ser jag som otänkbart. Bilen har aldrig haft dragkrok sedan tidigare. Min kompis har ägt bilen i 4,5 år nu, och kört 8000 mil med den sedan inköp. Den har nu rullat 24000 mil, och hade således rullat 16000 mil vid inköp. Inte särskilt vanligt att någon beställer en bil med nivåreglering, men utan dragkrok. Dessutom bytte min kompis stötdämparna i våras, och de gamla var inte heller nivåreglering.

Mvh Ronnie
Det är inte alls otänkbart. Det har kunnat hända vid första stötdämparbytet under de 16000 mil innan din kompis köpte bilen.
Inte ovanligt att nivomat slutar fungera innan bilen har rullat så långt.
Man kan skapa ett konto på minvolvo.volvocars.se och på den vägen se om bilen var utrustad med nivåreglering från början.
På min sida står det att min bil har nivåreglering, vilket var sant till för ungefär ett halvår sedan då jag bytte. Viktigt att föra detta vidare till ev. framtida ägare, eller också om de kan uppdatera systemen på volvo?

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]