Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I somras upptäckte jag den här lilla nackdelen att om batteriet tar helt slut kommer man inte in i bilen... :shock: Brorsan skulle ha kylväskan inkopplad för att håla drickan kall och sedan dog den helt! Ett tips om någon råkar ut för det är att jord och blinkers i släpvagnskontakten fungerar! :D

Nåja, vill inte strula med det igen så funderar på att koppla in en Comfort Indicator Panel någonstans utanför bilen så att man kommer åt i fortsättningen lite lättare men frågan är var!

Hittade ett filmklipp där dom monterar den i plastdetaljen nedanför vindrutan och det låter ju smidigt, tror ni det fungerar på en V70 med och klarar Ctek panelen att vara utomhus under regn och snö?
[youtube]cr94HOSYNNQ[/youtube]
Alla bilar har ett nyckelhål som går att använda.
Ctek kopplingarna är inte jättetäta mot vatten så nedanför vindrutan är lite osäkert. Fungerar det via släpvagnskontakten är det kanon. Behöver inte ens öppna huven vid underhållsladdning.
Jag skulle också föreslå att du har en färdig släpvagnsadapter för nödladdning.

När bilen stod ute samt i kallgarage kopplade jag in ett grenuttag i kupévärmaruttaget. Då kunde jag köra både kupévärmare och batteriladdning på samma gång.
Laddare gömde jag under passagerarstolen. Kabel gömdes under mattor och under baksätet in under bagagegolvet. Så fort jag kopplade in värme laddades även batteriet.
Perra83 skrev:Alla bilar har ett nyckelhål som går att använda.
Ctek kopplingarna är inte jättetäta mot vatten så nedanför vindrutan är lite osäkert. Fungerar det via släpvagnskontakten är det kanon. Behöver inte ens öppna huven vid underhållsladdning.
Jo den har ett nyckelhål men som jag lärde mig i sommras, är det 0V kvar i batteriet så går det inte låsa upp iaf. då låsen är elektriska 0.o

Tack för förslagen, släpvagnskontakten är bra att känna till om man får verkligen helt slut på ström igen men jag tänkte mer underhållsladdning, hade jag haft motorvärmaruttag hade det såklart varit kanon att samköra dom båda två men den saknar tyvärr det! (funderar att montera en slangvärmare i vinter)

Börjar fundera nu på att skapa ett fästa i grillen, har 3d skrivare så kan printa ut en ram som passar där och bara kapa bort en eller två ränder ur grillen först. Vill ha den lättåtkomlig så jag kan ladda över natten om det behövs!
Eriksson87 skrev:Du får ju alltid upp förardörren då det är mekaniskt till låset med nyckeln. Har du testat att låsa upp dörren med nyckeln?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Nope, tro mig jag testade! hände ingenting när jag vred nyckeln! Ny löste vi det visserligen då som sagt genom släpvagnskontakten :D
Naesstrom skrev:
Eriksson87 skrev:Du får ju alltid upp förardörren då det är mekaniskt till låset med nyckeln. Har du testat att låsa upp dörren med nyckeln?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Nope, tro mig jag testade! hände ingenting när jag vred nyckeln! Ny löste vi det visserligen då som sagt genom släpvagnskontakten :D
Då har du fel i dörren!
Det ÄR mekanisk kontakt från nyckeln till låset i förardörren, så det går 100% strömlöst.

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]