Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blev mycket skitsnack och saker som inte tillförde denna tråden så mycket, men berättar mina erfarenheter ändå.

@Derank
Provkör en D4 VEA och bilda dig en uppfattning istället för att vara ironisk bara:-) Finns mycket roligare motorer, men gillar den mycket med tanke på förbrukning, ljudnivå och prestanda.
4 cylindrar är vad det är och det kommer vi få leva med framöver :???:

@Fjohan82 @Senepo
Bilia i Malmö (Jägersro) håller en väldigt hög servicenivå och ställer alltid upp när jag är där. Mitt serviceavtal på 2000 mil/år kostar 279kr.
Så fort du sätter foten innanför dörren till bilhallen får du hjälp med.

@Snepo
Angående din kommentar med motorljudet så håller jag inte med alls. Framförallt inte inne i bilen när du kör! Snarare extremt tyst.
Tycker inte en D5:a låter bättre. Diesel är vad det är och låter som det gör.
Sen angående din förbrukning så matchar inte en 2.4d en D4 VEA över huvud taget.
Jag har kört VEA ochså och jag kör idag en 5 stånkare i XC60in och jag har kört T2-T6 bensinare och 2,4 och 2,5 bensinare och gamla T5or osv osv sov

Jag föredrar bensinare men kan ochså utan problem köra diesel, och VEAn är funkar den med, man vänjer sig.
Nästa gång blir den en hybrid har jag bestämt, men vilket bilmärke, det vet jag inte ännu, kanske en Volvo...el annat.
Volvo_S60 skrev:Blev mycket skitsnack och saker som inte tillförde denna tråden så mycket, men berättar mina erfarenheter ändå.
@Fjohan82 @Senepo
Bilia i Malmö (Jägersro) håller en väldigt hög servicenivå och ställer alltid upp när jag är där. Mitt serviceavtal på 2000 mil/år kostar 279kr.
Vill börja med att säga att detta inte är negativ klagan, utan självupplevt.
Det ska dom ha all heder för. Här i Stockholm är det desto sämre. Nej det är inte bara jag som upplever det, både bekanta och kollegor har den upplevelsen. Privatköpare lägger de ingen som helst energi på, det är bara företagskunder de prioriterar. Det är där de kan hämta sina pengar...
Vet inte hur man ska se ut eller vara klädd för att det ska komma fram och fråga om man vill ha hjälp eller så. De som säljare borde ju vara intresserade av vad jag som besökare i bilhallen är ute efter. I min värld kan man inte bedöma någon efter klädseln angående vad de är ute efter för modell/motor etc.
Det är med tanke på säljarnas förmåga att ignorera kunder som jag inte kommer göra affär med denna kedja. Det finns andra återförsäljare i min närhet som har desto bättre bemötande av kunder.
fjohan82 vad jag tycker om service i bilhall gäller Sörmland. Sen allt annat jag tycker om volvo,är min upplevselvse. Ber om ursäkt omn det inte stämmer med din .. Tycker Volvo kvalitet har gått ner mycket sen p2 serien.
Volvo_S60 skrev:Blev mycket skitsnack och saker som inte tillförde denna tråden så mycket, men berättar mina erfarenheter ändå.

@Derank
Provkör en D4 VEA och bilda dig en uppfattning istället för att vara ironisk bara:-) Finns mycket roligare motorer, men gillar den mycket med tanke på förbrukning, ljudnivå och prestanda.
4 cylindrar är vad det är och det kommer vi få leva med framöver :???:

@Fjohan82 @Senepo

@Snepo
Angående din kommentar med motorljudet så håller jag inte med alls. Framförallt inte inne i bilen när du kör! Snarare extremt tyst.
Tycker inte en D5:a låter bättre. Diesel är vad det är och låter som det gör.
Sen angående din förbrukning så matchar inte en 2.4d en D4 VEA över huvud taget.
Så du menar att D4 VEA är ännu snålare än 2,4 d ?????
Derank skrev:Jag har kört VEA ochså och jag kör idag en 5 stånkare i XC60in och jag har kört T2-T6 bensinare och 2,4 och 2,5 bensinare och gamla T5or osv osv sov

Jag föredrar bensinare men kan ochså utan problem köra diesel, och VEAn är funkar den med, man vänjer sig.
Nästa gång blir den en hybrid har jag bestämt, men vilket bilmärke, det vet jag inte ännu, kanske en Volvo...el annat.
Håller med! Bensin och sex cylindrar hade smakat, men den tiden är förbi :-(
Tycker hybrider är för dyra, men kan rekommendera dig att testa en Bmw 330E för nöjets skull :D
snepo skrev:fjohan82 vad jag tycker om service i bilhall gäller Sörmland. Sen allt annat jag tycker om volvo,är min upplevselvse. Ber om ursäkt omn det inte stämmer med din .. Tycker Volvo kvalitet har gått ner mycket sen p2 serien.
På vilket sätt har kvalitén gått ner?
Tycker tvärtom! Framför allt i framvagnen. Alla dessa länkarmar och styrstag på P2 bilarna som krånglade :shock:
Sen angående din förbrukning så matchar inte en 2.4d en D4 VEA över huvud taget.[/quote] Så du menar att D4 VEA är ännu snålare än 2,4 d ?????[/quote]

Klart att den är! Svart på vitt finns ju på papper. Skiljer 1-2dl/mil
Sen kan man alltid mäta förbrukningen i medvind och med köttbullar på spisen :D
Att en 2,4d aut från 2010 är snålare än D4 vea kan vi nog utesluta. Däremot är vea lite överskattad, vissa versioner d5 5cyl kan gå riktigt snålt t.om snålare än D4 vea, även på vissa ställen i bränsledeklarationen.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]