Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
P0404 är väl en felkod för glödstiften, p0101 för luftmassemätare eftersom du bytt egr och den var uppenbart igenkoksad så kan vi nog utesluta den.
av Alan5
Jag har bytt glödstyft, egr ventil & styr, tempgivare bank1. När man startar bilen, första 2 milen går jätte bra sen får man samma felkod som jag hade från början. När jag raderar koderna då går bilen igen som det ska 1-2 mil.
Trött på det :(
av Losgard
Om du får felkod på redan bytta delar så funderar jag såhär, något annat som spökar som ger symptomen?
Om bilen har körts en längre tid med fel på både EGR och avgastempgivare, har bilen då kunnat regenerera som den skall?
Det är inte så att det blir felkoder så fort motorn blir varm och den försöker göra en regenerering?

Det är bara en tanke, felkoderna säger annat, men man vet aldrig. Felkoder är inte alltid skrivna i sten, och DPF är en bitch.
Gå in i datorn och kolla livedata för motorn, testkör EGR manuellt i datorn och kolla värden för givarna.

Har du personligen bytt sakerna, eller har en verkstad utfört arbetet?
Vid EGR-byte "skall" man göra en kalibrering/adaption.
Minns inte om det bara gällde trycksensorerna och dpf, men har för mig att man "adapterar"/nollställer/talar om till ecu vid givarbyte också?

p0404 är för EGR, P0670 glödstiften och P0101 är lmm.
av Alan5
Losgard, tack för ditt svar!
EGR:n och temp.givaren har jag bytt på en mindre verkstad. Glödstyften på Autoexperten bytte jag.

När jag startar bilen på morgonen går bilen jätte fint första 2-3 milen på motorvägen. Sedan börjar bilen bli trött (märkte om jag gasar på bilen mer då håller det sig längre sträcka. Men vid farthållare 2-3 mil) sedan måste jag stanna & nolställer felkoderna sen kan jag köra 1 mil och om & om.
När jag kommer fram till jobbet raderar jag inget. Men efter jobbet går bilen som morgon starten.

Jag har bokat ny tid på Autoexperten (Volvo tar mycket) men det är först om 2 veckor :( hoppas jag kan få det löst innan.
PS! Glödstyften bytte jag bara en utav de.
Men det som är konstig, P0670 & P0404 får jag ofta men till och från får jag luftmassmätaren oxå.
av Losgard
Lustigt, svårt att komma på saker utan att själv ha kollat genom bilen, det låter som det är relaterat till motortemperaturen.
Hör om dom har adapterat in den nya EGR-ventilen i datorn, kan vara bra att veta så att du kan avfärda det då du fortfarande får felkod på den, bilarna brukar "gå skit" när den går sönder, det står inte på skärmen att den går i nödläge?
Möjligheten att den är trasig känns ändå rätt liten då den bara hängt med strax över 1000 mil.

Om datorn sporadiskt felkodar på glödstiften så får du nog ta och mäta dom manuellt, är dom OK så skulle jag misstänka tidigare komponenter eller kabelfel.
Man kan logga motorvärdena under körning, börja med kall motor och kör motorn upp till arbetstemp och kolla efteråt i loggen om något avviker när den väl är varm.
Ser man något tydligt så kan man nog dra en paralell eller två och förstå felet.

Utan att själv ha tittat så kan jag bara gissa och hoppas att det löser sig, lycka till och berätta gärna efteråt vad som var fel! :)
av gunnarh
När min turbodiesel hade gått 27000 mil åkte jag in på märkesverkstan för service. Eftersom den hade tappat effekt sedan en tid var jag uppmärksam på eventuella fel. Jag fick veta att turbon var slut - enligt servicedatorn - och bara det skulle kosta ca 18000 kr att ersätta. Jag bet ihop och fortsatte att köra med min svaga bil. Min kunskap om turboaggregat sa mig att om reglerspjället gick lätt och axialglappet för turbon var litet så skulle det knappast vara den som var felet eftersom den också snurrade lätt i sitt lager. Jag har stort förtroende för turboverkstäder så jag ringde en. Jag fick till svar att det inte var fel på turbon! Men luftmassemätaren - Den har ju mest till funktion att se till att inte mata in mer bränsle än det finns luft till på en modern diesel. Och en luftmassemätare kan aldrig visa för stort luftflöde - bara för litet - om den får skit på trådarna. Jag tog helt enkelt bort kontakten från lmm:en och motorn gick hur bra som helst (bara på en diesel!). Det visade sig att jag hade haft besök av möss i luftrenaren som då hade släppt ifrån sig pappersfibrer som satt sig i lmm. En ny lmm kostade bara en bråkdel av vad en turbo hade kostat - och allt gick väl. Efter 35000 mil sålde jag bilen och tappade därmed kontrollen över den.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av andy78
Går den bättre utan så kan du prova att rengöra lmm men var försiktig så du inte förstör trådarna.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]