Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
Tänkte på 163hk (2.4d)
Ja efter som budgeten är ca 50 så är det ju v70n ( 01-07) men frågan är om det är bättre att satsa på en lite dyrare, 08-10?

Det hära med att ac/ multi renen går av och slår av kamremen försvann det på 2010 eller kom den tidigare?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Var väl mest xc90 med V8 som hade dessa bekymmer. Är du orolig viljen du inte ska vara köper du vara en sats med rem, löphjul och spännrulle och byter. Ofta slarvar man med att byta späbnnare
Användarvisningsbild
av ER
Hade lätt tagit den modernare bilen om den uppfyller kraven du har. Är mycket stor skillnad invändigt på gamla tråkiga P2:an och nyare P3:an och mindre tråkiga. Sen kommer den nyare att hålla värdet bättre med tiden då V70N idag är grymt övervärderad mot V70II och vad det är men kommer justeras med tiden.
En V70II har även idealiskt lampbyte fram med löstagbara historier, mot V70N där halva bilen måste demonteras(med barnhänder KAN det gå ändå men inget du gör på macken och på under 10 minuter som med V70II) om en framlampa pajar och min S60 av samma generation gillade att äta vissa typer av lampor glöd el. LED hade ingen betydelse vilket min XC70II inte gör av dom få lampor som inte är LED idag original och utbytta.

V70N är ett sorgebarn med dess framvagn och konstruktion som inte håller måttet vilket leder till snedslitage av däck osv utöver missljud du inte hittar i V70II som inte är lika vek och kräver hjulinställning 1ggr veckan som V70N för att inte slita däck i onödan.

Lagret i AC som kan skära är inte specifikt för 2.4D/D5 08-09 även om det där är vanligast utan det har skett exempel på nyare bilar med andra motorer där samma sak skett trotts annat AC-fabrikat men det är bara byta remmarna innan 18000mil och släppa det från tankarna.

Personligen sätter jag aldrig annat än originalel TRM eller inte pga att jag vill ha dom funktioner som dessa har och pirat saknar eller inte stänger av när det sitter släp kopplat. I långa loppet spar man inget på att snåla med detta.
av kicken
ER skrev:Hade lätt tagit den modernare bilen om den uppfyller kraven du har. Är mycket stor skillnad invändigt på gamla tråkiga P2:an och nyare P3:an och mindre tråkiga. Sen kommer den nyare att hålla värdet bättre med tiden då V70N idag är grymt övervärderad mot V70II och vad det är men kommer justeras med tiden.
En V70II har även idealiskt lampbyte fram med löstagbara historier, mot V70N där halva bilen måste demonteras(med barnhänder KAN det gå ändå men inget du gör på macken och på under 10 minuter som med V70II) om en framlampa pajar och min S60 av samma generation gillade att äta vissa typer av lampor glöd el. LED hade ingen betydelse vilket min XC70II inte gör av dom få lampor som inte är LED idag original och utbytta.

V70N är ett sorgebarn med dess framvagn och konstruktion som inte håller måttet vilket leder till snedslitage av däck osv utöver missljud du inte hittar i V70II som inte är lika vek och kräver hjulinställning 1ggr veckan som V70N för att inte slita däck i onödan.

Lagret i AC som kan skära är inte specifikt för 2.4D/D5 08-09 även om det där är vanligast utan det har skett exempel på nyare bilar med andra motorer där samma sak skett trotts annat AC-fabrikat men det är bara byta remmarna innan 18000mil och släppa det från tankarna.

Personligen sätter jag aldrig annat än originalel TRM eller inte pga att jag vill ha dom funktioner som dessa har och pirat saknar eller inte stänger av när det sitter släp kopplat. I långa loppet spar man inget på att snåla med detta.
Visst är säkert en v70II bättre / modernare men dom är minst 23.000kr dyrare också, annars fina bilar helt klart. Men är framvagnen bättre på v70II än v70n?

På tal om v70n.. Dessa "snik" 2.4d (126hk) är som nåt att ha? Går ju att chipa så dom får ca 165hk / 390nm. Men är det en nertrimad motor?
Användarvisningsbild
av ER
Ja, det stor skillnad på framvagnen som gör den bättre och tightare redan från början med bättre däckekonomi.
126:an är ju skattesmitarmodell mest avsedd för tex Norge med annan programmering och saknar vad jag vet lagligt sätt att höja effekten.
126:an hade väl sen "bara" 5-växlad manuell och inte 6:a som 163:an?
av kicken
Är det dumt att köpa en 2.4d 126hk motorn? Är ju en nertrimad d5. Men med 5 växlad låda, dock säkert sämre koppling? Borde ju att gå att chipa upp dom lite iallafall? Men läste nåt om att partikelfiltret inte är självrengörande?!
av kicken
det blev tillslut en 2.4d , himla nöjd med den, förutom att den vibrerar mycket på tomgång bla. jag har kollat virvelspjäll, och det funkar som det ska.. idag när jag åkte hem från stan, reagerade jag på att bilen drog lite extra mycket, första tanken var virvelspjäll hade gått sönder men icke, det är helt o fint, MEN kollade på spridarna och det är fuktigt runt dom, (försökte ta lite bilder) sitter det några tätningar där som är slut tro? tidigare ägaren hade bytt virvelspjällmotor + plastarm och då måste man väl lyfta på bla spridarna? tänkte om han inte gjort det ordentligt och inte bytt tätningar eller nåt?
kan det vara läckaget (är ju inga mängder, men är ju helt klart fuktigt) som gör att den vibrerar?

Edit: enligt denna sida: http://www.runstenracing.se/?p=2211 sitter det kopparpackningar mellan spridare och cylinder, kan vara dom kanske, mycket jobb att montera bort spridarna?

Bild

Bild

Bild

Bild
av Alexas
När jag köpte min bil så hade bilhandlaren (Auktoriserad handlare) upptäckt att virvelspjäll va kass. De åkte på ett byte och då byttes bland annat kopparpackningarna och bränslerören till spridarna då det ingick i virvelspjällsbytet.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det runt spridarna ser normalt ut fuktar alltid lite där. Vad drar din? Har en V70 D5 awd 185hk aut den ligger på ca 0,7-0,75l/mil min gamla D5a drog 0,65l/mil

Trodo.se har värmepaket i olika kvalitets- oc[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

@Malmstroem , Det där är bara för […]

Jag har Ystad Energi, som får el från […]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]