Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena! Farsans 945a har börjat krångla. Den har absolut ingen ork och baktänder och går allmänt dåligt. Från början lyste lambda men efter sonden vart bytt slocknade den men går fortfarande lika dåligt.
Det som är bytt på den är
Lambdasond,luftmassmätare, fördelarlock, rotor, stift, bränslefilter och bränslepump, luftfilter, tändspole, vakuumslangar runt insug

Kollade även så att lmm hade samma nummer som den nya, verkar rätt men den som satt där förut va en biltema och den nya är nån kopia från skruvat :roll:

Spelade in en film på hur den beter sig, på filmen håller jag full gas nästan hela tiden

Senast redigerad av 4 lillnicke, redigerad totalt 0 gång.
av lillnicke
Kollade felkoder. Fanns en felkoder och fick det till 3-2-2

3-2-2 = Luftmassemätare
Villkor:
Om varvtalet varit över 2100 rpm och motortemperaturen överstigit 60°C ska renbränning ske när tändningen slås av. Om inte spänningen överstiger 2 V på stift 7 sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning på ledningen mellan LH #8 och stift 4 på luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika körbarhetsproblem på grund av nedsmutsad tråd i luftmassmätaren.

Provade även koppla in den gamla luftmassmätaren och med den går den riktigt kasst, ingen tomgång osv. Med den nya lmm så har jag tomgång men den misständer och går dåligt
Hur går den på tomgång om du startar med luftmassemätaren urkopplad?

Med LMM urkopplad ska den starta normalt och gå helt normalt på tomgång. Om den INTE gör det så finns något annat fel (LMM kan ju inte orsaka fel när den inte är inkopplad). Så det är ett sätt att felsöka.
Jag hade strul med min förra 940.
Satte felkod på lmm.
Detta trots byte utav lmm.

Det visade sig att det var boxen inne i bilen vid passagerarensfötter (till höger under panelen) som var boven.
När den byttes ut så fungerade allt klockrent!
Nån som vet hur det funkar med startspärr? Min box heter 028 000 984 och som jag förstår det så sitter det immobilizer på den. Måste jag byta tändningslåset och allt eller funkar det som på lastbilar att jag bara kan hänga nyckeln från en begagnad bil vid tändningslåset och på så sett lura boxen att den har rätt nyckel?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]