Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Whey
Jag står i valet och kvalet mellan att köra tjänstebil eller privat

Jag har två alternativ jag kan välja mellan

1. Få tjänstebil via jobbet 7.5basbelopp, jag kan ta ut en helt ny bil sedan betalar jag förmånsskatt för att nyttja bilen privat.
Företaget står för alla kringkostnader för bilen tex försäkring,skatt osv.

2. Få 4700kr extra på lönen och då ska jag använda min privata bil i tjänsten sedan får jag milersättning för varje tjänstebil jag använder min privata bil.
Här står jag själv för alla kostnader, försäkring, skatt osv

Min lön är några tusingar under gränsen för statlig skatt.

Vad är mest förmånligast ska jag köra tjänstebil via jobbet för att slippa allt eller kan jag tjäna en hacka på att köpa en egen bil och köra den i tjänst?

Sitter och funderar på nya V90 just nu gärna i AWD och crosscountry
av Lövet
Utan att ha räknat så mycket så är jag rätt övertygad att det blir billigare att ta en tjänstebil. 4700kr oskattat räcker inte till de fasta kostnaderna på en V90 ens.
Användarvisningsbild
av Derank
Säger som ovanstående, 4700 räcker inte lång, tjänstebil borde med största sannolikhet bli billigare
av Mwi
Det hänger ju på antalet privatamil mot antalet tjänstemil, samt vilken milersättning du får, annars går det inte att svara på din fråga. Med tjänstebil kommer du att betala mer skatt på din nuvande lön så din nettolön kommer ju att sjunka med tjänstebil. Men även var du bor och kör samt din ålder har betydelse eftersom kostnaden på försäkringen varierar kraftigt, eller kör du mycket i områden med trängselskatt, hos många företag ingår trängselskatten i tjänstebilen. De jag träffar ute som reser mycket med egen bil kör alla bilar som är dyrare än 7, 5 basbelopp, så det kan helt klart vara lönsamt med egen bil beroende på vilka förutsättningar du har.
av volvo244gle
Tjänstebil säger jag! Har man den möjligheten så ska den utnyttjas. :)
Aldrig fel att kunna bruka en ny och fin bil, och samtidigt slippa mycket av bekymren med privat ägande.
av Malmstroem
Om du tittar på samma bil så blir det med mycket stor sannolikhet billigare med tjänstebil -- även om du knappast kommer att få in en V90 CC AWD på 7,5 basbelopp.

Om du istället för en ny bil väljer en par år gammal begagnad bil så torde den vara billigare än att ta en tjänstebil.

Så -- om du vill ha ny bil, ta tjänstebilen. Kan du tänka dig att köra en gammal bil för att spara pengar så ta pengarna och håll dig med en lagom begagnad bil. Pengarna som du får täcker troligen inte kostnaden för att ha en ny egen bil -- så det alterntativet borde gå bort.
av Whey
Tack för alla infallsvinklar

Det jag tänker främst på om jag väljer tjänstebil
Då dras ju ett par tusingar från min bruttolön vilket gör att min SGI(Sjukpenninggrundande inkomst) sänks
samtidigt sänks pensionen som skulle betalats in eftersom lönen sänks brutto.

Om jag väljer att köra privatbil
1. jag kan välja vilken bil jag än vill ny som gammal volvo som porche finns inget hinder.
2. Jag får ett lönepåslag på 4700 samt en skattefri milersättning enligt skatteverket 18,5/mil
Summan enligt 2 behöver ju inte stå för min privata bil till 100% eftersom jag ändå äger bilen samt brukar den privat MEN självklart måste den summan kunna stå för samtliga kostnader som körs i tjänst.
3. Vissa månader kan det bli så att jag kanske inte har så många mil i tjänst då är dessa påslag ett plus för de måste ju ändå täcka att jag är tillgänglig med bil även om jag inte använder den.

Känns som att detta kan bli en ganska avancerad kalkyl för att se vad som är förmånligast ur en ekonomisk synpunkt. Självklart är allt mycket smidigare om det går via företaget så slipper man bråka med alla bilkostnader och problem, men o andra sidan är det superskönt att äga sin egen bil och välja exakt vad du ska ha.

Precis som ni nämner så kanske det är svårt att klämma in en v90 awp i 7,5PB, i värsta fall så kanske man får nöja sig med en snikmodell, men om man hade köpt privat då kan man välja bäst man vil. kanske tom skita i v90 och köpa en fullutrustad xc60 som är 2-3 år gammal
Användarvisningsbild
av joel80
Med tanke på att du får betala förmånsskatt om du tar tjänstebil så får du kanske räkna 4700 plus den extra slant du får betala i förmånsskatt.

Kör du mest i tjänsten eller privat? Hur ser milfördelningen ut?
av sparwen
Kanske även ska lägga till att köper du privat har du kvar bilen, tjänstebilen får du inte behålla.

Och de nackdelar du tog upp med sgi och pension blir ju fördelar åt andra hållet att du får högre sgi med lönepåslaget. I detta fall 56 000 kr högre.
av Andis
Pension. Läste det du skrev om pension. Du verkar ha en god dialog med ditt företag du arbetar på. Då skulle jag om jag var dig prata med dom att dom sätter in en del av din lön i pensions försäkring. Kanske vid nästa lönesamtal strunta i att höja din faktiska pengar ut i handen idag och i stället låta den gå in i en pensions försäkring. Det finns möjligheter att även där göra lite skattesmarta drag som gynnar dig vid pension. Skulle faktisk säga sätta av 5-10 tusen av lönen varje månad är ingen dum idé inför pension. Givetvis ännu mer om utrymme finns för det. Men 5-10 tusen per månad är ganska lagom som inte är omöjligt att få igenom.

Bil
Ska bli spännande att se vad väljer för bil.
Men för 4700kr och 18,5 per mil.
Skulle jag säga det får inte vara för mycket avbetalning på bilen i fråga om den inte ska börja kosta dig pengar.

Samma 18,5 per mil skulle jag försöka upphandla lite högre. I alla fall om du åker bil som drar runt 1 liter milen.

Sen kan man ju som du skriver värdera på ett annat sett med du får välja vad du vill för bil. Är man bil intresserad kanske inte det måste vara en helt ny bil som blir lite snidad för att gå in i basbeloppet på 7,5 utan man kanske köper en äldre bil som är fullmatad. Eller något udda som aldrig hade blivit godkänt som tjänstebil.

Du får berätta vidare dina funderingar.

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]