Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1106362
Kontaktade Liljas och frågade om de ville ta en titt på min stereo, men det sysslade inte de med. Han sa att jag skulle höra med bilstereobutiken i Kalmar, men även de sa att de inte kunde hjälpa mig. :roll:

Så nu har jag plockat itu stereon själv. Har inte hittat något visuellt fel på den, men jag har känt på alla kontakter och sladdar. Ska plugga in den i bilen sen och se om den svarar på behandlingen. :wink:

Lite bilder så långt:
Foto0256.jpg
Övre halvan med CD borttagen.
Foto0256.jpg (725.18 KiB) Visad 374 gånger
Foto0257.jpg
Kassettdäcket borttaget
Foto0257.jpg (721.38 KiB) Visad 370 gånger
Foto0259.jpg
Nu ska jag bara lista ut hur jag får ut bandet.
Foto0259.jpg (735.91 KiB) Visad 369 gånger
Svårare att byta glödlampor på den här, än SC-805. Här verkar de sitta fastlödda i kortet.
Foto0258.jpg
Foto0258.jpg (667.41 KiB) Visad 374 gånger
Sen ett par bilder på stänkisarna bak. (Ja, det är en skitig bil!):
Foto0254.jpg
Foto0254.jpg (821.4 KiB) Visad 369 gånger
Foto0255.jpg
Foto0255.jpg (434.15 KiB) Visad 372 gånger
#1106401
Bra ser ingen hammare med i bilden så jag kan ana att det har gått lugnt till vid isärtagningen :mrgreen: :mrgreen:

Det är väl någon konding eller kretskortet som gett upp, kan vara jäkligt svårt att upptäcka.

Det blev bra med stänkskydd bak :D
#1106403
Bra service från de butikerna... :roll: Men de saknar väl kompetens och utrustning för att felsöka elektronik skulle jag tro.

Problemet är alltså att den är "död", bara belysningen tänds upp?
Har du tillgång till multimeter? Annars fixa en! :)
Koppla upp stereon till en spänningskälla (helst begränsad, sätt den på några hundra mAh till att börja med) och mät på ingången. Följ sen ledarna bakåt i kretsen och fortsätt mäta tills du hittar "stoppet" så att säga. Kan vara en spänningsregulator, dålig lödning eller glapp i någon kontakt.

Ang. lamporna så har de bra livslängd enligt min erfarenhet. De socklade går sönder fortare, och det är väl uträknat så också kanske. ;)
#1106506
Nej det är faktiskt vanliga glödlampor. :) De fastlödda verkar dock vara av någon "long life"-variant som drivs med lägre spänning via förkopplingsmotstånd.

Är man händig med lödkolven så kan man dock byta ut dem mot LED, vilket jag också gjort på den HU-603 som sitter en av våra bilar.
(lamporna under displayen var en utmaning.. hehe..)
#1106570
DayDreamer skrev:Bra ser ingen hammare med i bilden så jag kan ana att det har gått lugnt till vid isärtagningen :mrgreen: :mrgreen:

Det är väl någon konding eller kretskortet som gett upp, kan vara jäkligt svårt att upptäcka.

Det blev bra med stänkskydd bak :D
Jag har lite mer avancerad verktygslåda än Jeremy Clarkson! :wink: Gick faktisk relativt lätt att plocka sönder.

Ja, det blev en helt annan bil med stänkskydden!
volvo244gle skrev:Bra service från de butikerna... :roll: Men de saknar väl kompetens och utrustning för att felsöka elektronik skulle jag tro.

Problemet är alltså att den är "död", bara belysningen tänds upp?
Har du tillgång till multimeter? Annars fixa en! :)
Koppla upp stereon till en spänningskälla (helst begränsad, sätt den på några hundra mAh till att börja med) och mät på ingången. Följ sen ledarna bakåt i kretsen och fortsätt mäta tills du hittar "stoppet" så att säga. Kan vara en spänningsregulator, dålig lödning eller glapp i någon kontakt.

Ang. lamporna så har de bra livslängd enligt min erfarenhet. De socklade går sönder fortare, och det är väl uträknat så också kanske. ;)

Ja, såna här apparater som är bil unika vågar nog sig inte alla på. :roll:

Har ingen multimeter, men har elektriker i släkten så det går kanske att ordna. :wink:
White skrev:Uj! Inte lätt att veta vad man ska pilla på av alla dom grejerna i stereon!? :P

Snyggt med stänkskydd! 8)
Ja, man vågar ju inte precis rycka hårt i något! :wink:

Tackar!
#1106574
Har skruvat bort lite till idag. Tog bort delen med kontakterna.
Foto0260.jpg
Foto0260.jpg (802.26 KiB) Visad 355 gånger
Den där spolen eller vad man nu vill kalla den. Alltså den av koppartråd till höger hade någon vit beläggning på sig. Har skrapat bort det nu. Kan det vara en orsak till problemet. ??:-/

Korrosion har ju en tendens att förstöra när det gäller el... :roll:
Foto0261.jpg
Foto0261.jpg (767.3 KiB) Visad 355 gånger
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 55
Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]