Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av relfor
Hej alla!
Jag vet att det finns många trådar om detta ämne där ute, men hittar inga svar som passar mig.
Jag har en S60 D3 2012. Start/stop fungerade förut, men har slutat fungera för några månader sedan. Går jag in i My Car för att se inställningarna för S/S så står det alltid "Batteriet laddas". Detta trots att jag kör långresor och har även laddar över natt med batteriladdare. Har kollat stt det inte finns några felkoder i bilen.
Stänger jag av bilen och låter nyckeln vara kvar i tändningen så kommer meddelandet "Låg batterinivå" efter bara några sekunder.

Fråga två, finns det två batterier i min bil? Har sett något i trådar om det, men vet bara om ett batteri och finns bara ett enligt manualen.

Kanske dags för nytt batteri, men är dyrt så jag tänkte om någon hade någon bra idé att lösa "problemet" utan att byta batteri?
Användarvisningsbild
av spaceuser
relfor skrev:Hej alla!
Jag vet att det finns många trådar om detta ämne där ute, men hittar inga svar som passar mig.
Jag har en S60 D3 2012. Start/stop fungerade förut, men har slutat fungera för några månader sedan. Går jag in i My Car för att se inställningarna för S/S så står det alltid "Batteriet laddas". Detta trots att jag kör långresor och har även laddar över natt med batteriladdare. Har kollat stt det inte finns några felkoder i bilen.
Stänger jag av bilen och låter nyckeln vara kvar i tändningen så kommer meddelandet "Låg batterinivå" efter bara några sekunder.

Fråga två, finns det två batterier i min bil? Har sett något i trådar om det, men vet bara om ett batteri och finns bara ett enligt manualen.

Kanske dags för nytt batteri, men är dyrt så jag tänkte om någon hade någon bra idé att lösa "problemet" utan att byta batteri?
Om du laddar batteriet, så ha ALLTID minus kopplad till lämplig punkt chassit, typ skruvskalle el likn. Annars får inte datorn i bilen veta att batteriet har laddats. Det kan vara en orsak. En annan är att batteriet faktiskt är dåligt. Ett fulladdat batteri av blytyp som fått stå en stund efter laddning/körning har en polspänning på runt 12,5-12,6 Volt, med bilen avstängd. Har bilen ofta körts i korta turer, tar batteriet stryk då det inte blir fullladdat och håller inte alls lika länge som ett oftast fulladdat. Det är förmodligen bilens originalbatteri (runt 5 år) och jag tror det mycket väl kan vara dåligt. Inte alls ovanligt.
av relfor
Nej jag laddade med minus på skruvskalle, inte på pol.
Jag vet inte hur gammalt batteriet är, men misstänker att det är original.
Hade även i vintras problem med att dieselvärmaren inte gick så ofta, troligtvis även det pga dåligt batteri då.
Jag får mäta batteriet i morgon, har just kört med bilen.
Tack för era svar!
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Du har även ett litet batteri, typ "motorcykelbatteri", som sitter till vänster under plastskölden vid vindrutan. Sett framifrån. Detta batteri används i bilar med start/stopp system och "tar över" när bilens start/stopp system aktiveras. Detta batteri laddas när du kör vanligt med bilen men laddas inte när du kopplar på en batteriladdare. För att ladda detta så måste man lossa plastskölden för att komma åt batteriet.

Nu tror jag inte att det är det batteriet som ger meddelandet "Låg batterinivå". Det är mest troligt att det är det stora batteriet.
Användarvisningsbild
av Derank
Hmm, om man drar bort den där kontakten då lär alltså inte S/S fungera, ska testas i morgon.
av relfor
Jag hade lust att sätta "Solved" igår här, men nu får jag nog säga unsolved. På väg till jobbet var det samma felmeddelande i morse. Drog ju kontakten igår och stoppade i den igen, då nollställdes det säkert något. Men i morse var det samma fel igen.
Vet ni var hjälpbatteriet sitter på en S60 D3 2012? Det sitter ju ett under huven som sagt, uppe till höger. Men det lilla, var ska det finnas? Tänkte om man kunde mäta om det ger dålig volt. Det batteriet under huven, gav 12,4 V typ, det borde väl vara okej?
Användarvisningsbild
av fjohan82
relfor skrev:Jag hade lust att sätta "Solved" igår här, men nu får jag nog säga unsolved. På väg till jobbet var det samma felmeddelande i morse. Drog ju kontakten igår och stoppade i den igen, då nollställdes det säkert något. Men i morse var det samma fel igen.
Vet ni var hjälpbatteriet sitter på en S60 D3 2012? Det sitter ju ett under huven som sagt, uppe till höger. Men det lilla, var ska det finnas? Tänkte om man kunde mäta om det ger dålig volt. Det batteriet under huven, gav 12,4 V typ, det borde väl vara okej?
Sett framifrån sitter stödbatteriet till vänster. Hittade lite info om det på sidan 320 i instruktionsboken för aktuell modell: http://docplayer.se/2562088-Volvo-v60-i ... ition.html

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]