Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tegolos
Hallå!

Jag fick för några dagar sedan problem med tomgången då den dog i princip så fort man släppte gasen, rycker sig fram och ville inte gå så snabbt.
Verkstadskillarna tyckte att jag skulle byta LMM vilket jag gjorde (själv, då dessa skulle ta runt 5000:- ...). Jag passade även på att göra rent kontakt, rör och sätta i nytt luftfilter.

Nu går bilen bättre men fortfarande lite ryckig när man inte accelererar, den dör inte när jag släpper gasen men kan dippa ner till gränsen att den dör, och sen komma tillbaka igen och svaja mellan 200-500 rpm på tomgång. Att tillägga är även att avgaserna ryker på ganska så friskt, vitt/svart.

Detta är alltså EFTER att jag bytte lmm, och den nya har samma bosch nr som den gamla... Nån som har något råd?

Mvh David
Har du lyft av batteriet någon minut för att nolla boxen? sen ska man köra 20-30 minuter så den får ställa in sig med de nya delarna.
sen kan de vara bra att veta om du har en 88a eller 88b modell. sitter lamdasonden direkt efter grenröret i motorutrymmet tex? kan ju vara bra att veta vilket miltal den byttes senast också.
Har ej lyft bort batteriet, ska pröva detta! Det är en 88a har jag för mig, lamdasonden sitter direkt efter grenröret. Ingen aning sist den byttes.

Idag så tittade jag lite och försökte få loss lamban för att se hur den såg ut. Dock så satt den ju väldigt svåråtkommet och lyckades inte med mer än slit och ryck och att buckla den lite. Däremot när jag startade bilen (med öppet luftfilter) så gick den klart på tomgång! När jag gasade till och varvade på en del så kom en del svarta puffar (och sotstänk).? Därefter gick bilen klockrent igen !? Körde runt ett tag och sen så kom det inte nå mer svart rök.

Kan det betyda att jag gav lambdan lite nytt liv? Men att den kanske kommer gå sönder helt snart?
ingen aning va som hände. vore ja dig hade jag kört på några liter etanol i tanken å låtit motorn jobba extra hårt på motorvägen en halvtimma några gånger på en tank, så den får sota ur lite.
jag brukar också köra motorn ordentligt varm, stoppa in pipen till en flaska veidec power clean EFTER lmm, varva 2-2500rom och damma i halva flaskan i korta etapper. de tar med sig mycket sot från förbränningsrummen, gasspjäll, vv, och lamdasonden.
Tegolos: Du säger att Lambdasonden sitter i grenröret. Detta innebär att du har en tidig -88, eller 88a som man också säger. I lite mer tekniska ordalag betyder att du ett styrsystem till din motor som heter LH 2.2. Du har alltså ingen felkodläsare, det kom med 88b, eller sena -88. Och du har inte heller någon vevaxelgivare. Du har i stället en Hallgivare i fördelaren. Dom båda gör samma jobb, men med lite olika teknik. Men dom finns inte båda på samma bil.

Om man inte har Lambdasonden i grenröret, var har man den då? Då sitter den nere under bilen på avgasröret ganska nära katalysatorn. Men då heter styrsystemet LH 2.4 och man har samtidigt en felkodläsare vid vänster fjäderbenstorn.
Ska man vara "riktigt petig" så ska det nog heta -88 och -88B. Så står det ju i registreringsbeviset, men i "dagligt tal" skriver vi gärna -88A på den tidigare modellen för att veta vilken det är. -88B är en -89 års modell som är tillverkad efter semestern 1988 och in registrerad i bilgegistret före 1989-0101. -88B är alltså en tidig -89 snarare än en sen -88. Anledningen är att avgasreglerna ändrades vil årsskiftet och bilar som registrerades före årskortet slipper dom betydligt strängare avgaskraven (bl.a 0,5 i CO i stället för 3,5) som innebär krav på katalysator. På -88A är det frivilligt med katalysator, därför finns det just 1988 både "A", "E" och "F" motorer där endast "F" motorn har katalysator. "A" motorn har förgasare och "E" motorn har ett tidigare insprutningssystemet (K-Jetronic)
Hursomhelst så går bilen ryckigt o lite svajigt på tomgång igen.. har pratat med en bekant som känner ett volvo-orakel. Norr om stan. De svarta puffarna har inte försvunnit och jag tänker nu lämna mitt fortskaffningsmedel i denne mans händer.
Jag uppdaterar om vad felet beror på. Preliminärt så kan det vara insugs eller topplockspackningen som gått. Tänker inte köra mer med bilen nu iallafall förrän den är iordning.

Ja det stämmer att det är en 88a, den var i trafik februari 1988 så annat vore lustigt ;)

//David
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]