Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lodarn79
Jo, jag har krypit under och kollat men det är så svårt att se. Motorolja är uteslutet. Det kommer från växellådan eller något i anslutning till växellåda och ser ut ungefär som rostvatten. Jag tycker inte att det ser ut som dot4 olja, men svårt att säga.

Det blir att ringa en verkstad imorgon i alla fall, men det är alltid intressant att bolla lite vad det kan vara.
av rid54
Smaka på oljan... "Bromsolja" (och glykol...) har en påtaglig och obehaglig smak, smörjolja smakar inte något alls nästan. Svälj inte!

Jag tar inget ansvar för utfallet av att undersöka ett läckage på det sättet. Man måste självklart vara försiktig och inte hälla i sig äckliga substanser. Ett slick på fingret räcker oftast, spotta sedan och skölj munnen med vatten.
av Lodarn79
Haha, jag smakade inte på oljan, däremot åkte jag till en verkstad. Han fyllde på bromsoljebehållaren och konstaterade snabbt att det är dags för ett kopplingsbyte (egentligen bara slavcylinder men lika bra att byta allt). Fick med mig en offert och en inbokad verkstadstid. Tråkig utgift.

/Lodarn
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Får man fråga vad "kalaset" gick på? Bytte du på en volvo-verkstad eller nån annan större verkstad?
Jag åker troligtvis på samma byte så det kan vara intressant att jämföra priset :*O/
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]