Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SundanceKid skrev:Många säger att det blir för dyrt för era företag, är det inte ni själva som får bekosta det?
Är oinsatt i detta så sorry om jag trampar nån på tårna.
Själv tänker jag att under 500 000:- är ok för bilen.
Man måste ju få fråga :D
Dom flesta företagen har max 7,5 basbelopp, 7,5x 44300= 332 250:-
Då betalar dom ca 5000:-/mån och ytterligare en summa om restvärdet är felräknat.
Den anställde får ett förmånsvärde att skatta på ca 4-5000:-/månaden.
pumpnasare skrev:
SundanceKid skrev:Många säger att det blir för dyrt för era företag, är det inte ni själva som får bekosta det?
Är oinsatt i detta så sorry om jag trampar nån på tårna.
Själv tänker jag att under 500 000:- är ok för bilen.
Man måste ju få fråga :D
Dom flesta företagen har max 7,5 basbelopp, 7,5x 44300= 332 250:-
Då betalar dom ca 5000:-/mån och ytterligare en summa om restvärdet är felräknat.
Den anställde får ett förmånsvärde att skatta på ca 4-5000:-/månaden.
Japp, så har jag. 8,5 basbelopp är gränsen. Men har en offert som är över det, men fått ok från VD. Men inte ett öre till var brasklappen...
filippb skrev:
mgmannen skrev:Är i färd att beställa en V90, måste välja mellan "Parkeringssensorer fram + halvaut parkering" eller "360-kamera". Helst hade jag fått med bägge, men har inte råd, mitt företag har sagt stopp. Har parkeringssensorer fram utan kamera idag (V60). Jag lutar åt "Parkeringssensorer fram + halvaut parkering". Tips?
Är i samma sits där jag tycker att både ParkAssist och 360 kamera blir lite väl dyrt även om det är den snyggaste lösningen. Valde till slut att nöja mig med Assist främst eftersom kamera är bara en kamera och jag vill gärna ha sensorer runt om på en så stor bil. Kan även tycka att kameror kan skapa en falsk trygghet om man vänjer sig att kolla på skärmen istället för runt om när man manövrerar, känns bättre med ljudsignaler som dessutom låter från det håll där hindret är
Håller med. Sensorer är jag så van vid nu, perfekt när man kör in i garaget, man behöver aldrig chansa. Min far har en Nissan med kamera och sensorer. Tycker kameran är bra då man kör nära något på sidorna, tex en betongsugga. Där funkar ju inte sensorerna. Men det blir nog sensorer i alla fall. Hade tidigare en Saab 9-5 helt utan kamera och sensorer. Den bucklade jag ju inte till så farligt.... :wink:
Om man får ok av företaget kan man ju be säljaren ta betalt för ett extra tillbehör kontant vid leverans, typ att du betalar för sensorerna och företaget för kameran eller så. Om man nu tycker det är värt det med sina privata pengar. Det borde vara helt ok skattemässigt att göra så tycker jag.
AKarlsson skrev:Om man får ok av företaget kan man ju be säljaren ta betalt för ett extra tillbehör kontant vid leverans, typ att du betalar för sensorerna och företaget för kameran eller så. Om man nu tycker det är värt det med sina privata pengar. Det borde vara helt ok skattemässigt att göra så tycker jag.
Jag har gjort så men tog det som två bruttolöneavdrag.
Jag gjorde också så, mina vinterdäck fick inte plats inom 7,5 PBB till A6:an så jag betalade dom kontant och säljaren skrev att de ingick, krav från mitt företag.. Nu köper jag privat då det är omöjligt att köpa en vettig V90 för 7,5 PBB
andreas 80 skrev:En annan nackdel är att man manuellt måste starta kameran om man bara ska parkera "framåt" så att säga. Ofta vill man bara snabbt köra in, och att då fippla med displayen och trycka på kamera är krångligt.

I de lägena är parkeringssensor som alltid är igång att föredra tycker jag
Hur fungerar det på V90? På Passaten jag kör idag så går backkameran igång när man lägger i backen, på V90'n jag provkörde var det ingen liknande automatik vad jag märkte. Antar att det är en inställning man kan göra?
Umbriel skrev:
andreas 80 skrev:En annan nackdel är att man manuellt måste starta kameran om man bara ska parkera "framåt" så att säga. Ofta vill man bara snabbt köra in, och att då fippla med displayen och trycka på kamera är krångligt.

I de lägena är parkeringssensor som alltid är igång att föredra tycker jag
Hur fungerar det på V90? På Passaten jag kör idag så går backkameran igång när man lägger i backen, på V90'n jag provkörde var det ingen liknande automatik vad jag märkte. Antar att det är en inställning man kan göra?
Alla V och XC90 jag kört så har den gått igång per automatik iaf..iofs så har det varit 360-kameran.
Perra83 skrev:På äldre Volvo kan man välja om kameran ska gå igång per automatik när man lägger i backen.
Garanterat bara en inställning som inte är gjord.
Ja det finns en inställning för detta.
Bilagor
image.png
image.png (368.1 KiB) Visad 884 gånger
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 56
Service Peugeot 107 2007