Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Visst finns det XC60 XC70 awd till bra pris på begnatmarknaden det handlar om att köpa vid RÄTT miltal. Det är klart kollar man på 3-4 år gamla bilar så är det attraktivaste miltalet typ 6-9000mil då de flesta är insnöade på att köpa dom hålls priserna höga på de. En t.ex 3 år mycket utrustad XC bil med awd och runt 20.000 mil är inget dumt köp. Man håller dessutom ner inköpspriset mycket. Eller varför inte en 2 år gammal Volvo som rullat 14.000mil?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man kan ju fundera på om det är rätt tid att köpa nu. Det borde ju vara sämsta möjliga tidpunkt för att köpa som man kan överhuvudtaget kan hitta.

Just nu är priserna mega-höga både pga av Zlatan-faktorn men framförallt pga av att Volvo slutat sälja den gamla och inte har något nytt att beställa/leverera just nu.

Sen om ett år så rullar nya V90 CC ut och över en natt så kommer XC70 att kännas stoneage och värdet rasar totalt i botten.

Ska man minimera förlusten så är det nog en tidig XC70 med hysteriskt många mil på som gäller, den kan man få billigt redan nu och den kommer därför inte att kunna rasa så mycket.
av dissonans
Jag är inte så säker på det där totalraset. Man har under en tid nu kunnat köpa bra specade V70/XC70 Classic Summum för 360-380 000 (skillnaden mellan V70 och XC70 har varit 10 000). Motsvarande V90 kostar cirka 100 000 mer, antagligen kommer motsvarande V90 CC kosta mer än 100 000 + 10 000 mer. Känns inte som att en bil för 500 000 slåss med samma köpare som nu köpte utgående XC70 för en bit under 400 000, och det gör att jag tror att en begagnad V70/XC70 Classic kommer hålla värdet rätt bra ändå.
Notera att jag pratar privatköpare nu - men det är väl ändå för de privatköpa bilarna som "värdet rasar totalt i botten" gäller.

Om tre år kan man nog välja mellan att köpa en begagnad XC70 Classic för 250 000 eller en ny V90 CC för 500 000. Jag tror _inte_ att det är samma individer som attraheras av de två. Classic-bilarna har ju varit uppemot 100 000 billigare netto än motsvarande V70/XC70 från t ex 2012 och 2013.

Men ja, time will tell.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vi får väl se.. Jag tycker ju att min XC70 känns väldigt bra nu, men när vägarna börjar översvämmas av XC90/S90/V90/V90 CC kan det nog ändras snabbt....
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vårdar min XC70. Jag vill ha tillgång till bagageutrymmet, så V90 fungerar ju inte. Återstår XC90 hos Volvo, men en sån i motsvarande utförande ligger ju på minst 750000. Rätt mycket pengar, tycker jag. Särskilt som en del tycker att när den gått några år ska den inte vara värd något alls, helst.
av Verdi
Det är ju faktiskt helt galna priser på begagnade XC70. Att köpa en NY eller nästan ny lagerbil för ~300-350 tkr är det absolut bästa köpet. Man får en ny bil, mycket utrustning, garantier osv osv.

En som gått 12000 mil går inte att jämföra och 100 000:- är visserligen mycket pengar men man får ju tillbaka mycket när man säljer sen också. Tycker man ska räkna på vad hela ägandeskapet kostar och inte bara stirra sig blind på inköpspriset.

På den som gått 12000 mil kanske det är dags för nya sommardäck, nya bromsar. Kanske AC:n slutar funka osv osv. Skillnaden i värdeminskning på 3 år kanske är 40-50 tusen. Dra av för slitdelar, reparationer, helförsäkring och annat på den begagnade och det skiljer inte många kronor.
av sparwen
Men det faktum att det är galna begagnatpriser som några utrycker det gör väl att det får att sälja den bil man köpt begagnad till ett galet pris när det är dags för det?
Vore kul att se en riktigt uträkning på att det skulle löna sig att köpa en ny, nu är det väl bara antaganden? Sen får går det så klart inte att räkna på vad man betalar för nybilskänslan men om vi bortser den.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Sen ska man ju inte glömma det där med nyhetens behag. Köper du en V90 CC (den 15 september om det går att lägga order då) och får bra rabatt, kan du nog sälja den våren 2017 utan att tappa särskilt mycket alls. Det blir inte samma med en ny XC70. Nu är det ju få förunnat att kunna hosta upp 400-500 kkr
av Verdi
sparwen skrev:Men det faktum att det är galna begagnatpriser som några utrycker det gör väl att det får att sälja den bil man köpt begagnad till ett galet pris när det är dags för det?
Vore kul att se en riktigt uträkning på att det skulle löna sig att köpa en ny, nu är det väl bara antaganden? Sen får går det så klart inte att räkna på vad man betalar för nybilskänslan men om vi bortser den.
Det beror ju på hur mycket man värderar att bilen är NY. Jag uppskattar i alla fall känslan av att här har ingen suttit och petat näsan och fjärtat före mig. :D
av Verdi
W.A.P.E. skrev:Sen ska man ju inte glömma det där med nyhetens behag. Köper du en V90 CC (den 15 september om det går att lägga order då) och får bra rabatt, kan du nog sälja den våren 2017 utan att tappa särskilt mycket alls. Det blir inte samma med en ny XC70. Nu är det ju få förunnat att kunna hosta upp 400-500 kkr
Varför skulle man kunna göra det om inte leveranstiden är lång?

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]