Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crasch88
Jag har en V70 04:a.
Under senaste månaderna har den börjat dricka extremt mycket bensin. Enligt färddatorn dricker den nu 1.4 l/mil. När jag köpte den (för 3 år sedan) drack den ungefär 0.9 l/mil.
Jag upplever även bilen som relativt trög, dvs, ingen kraft i den. Men, efter jag har full tank så känns den mer stark, detta antar jag bara är ren inbillning.

Har haft inne den som en bilreparatör som bytte tändstift samt bränslefilter, detta hjälpte dock ej.

Någon som varit med om liknande beteende? Vad kan felet vara?
Användarvisningsbild
av wissel
Lite intressant att veta vilken motor som avses?
Typ, Bensin, Diesel, Turbo, 140 eller 170 hk.
Antal mil som den rullat, helt enkelt skriv mera så får de flera svar som
kanske är intressanta och vägledande.
av crasch88
Oj, ber om ursäkt för att jag angivit för lite information.

Det är 170 hk och är bensin. Den har gått knappt 29.000. Problemet började som sagt för några månader sedan.
Det känns dock som den går trögare och trögare (vilket kan vara inbillning).

Jag kör ganska blandad körstil, har en halvtimme till jobbet varav jag ligger mellan 90-130, men några 1,4 litet kan ju knappast klassas som normalt.

Läste här någonstans att kontrollera luftfiltret, vilket jag kommer göra imorgon bitti.

Hade inne den hos en bilreperatör och han kunde inte se några felkoder som kunde bero på denna symptom.
läsa felkoder?
Användarvisningsbild
av wissel
Helt OK inget att be om ursäkt för, :-)
Kanske dags att lämna in den på er service på Volvoverkstad där dom kostnadsfritt
kollar upp dina mjukvaror som du har, men en god start är nog att kolla upp "luften" in till motorn,
Luftfilter som du skriver, smutsig Luftmassemätare, smutsigt gasspjäll där spjällskivan "kärvar" osv. Passa på att kolla
Kupéfiltret när du ändå är i farten.
Blir bilens motortemperatur snabbt normal och ligger rätt?
Visar dina temp.givare rätt värden ? (Fordrar Vida)
Ha stenkoll på dina olika slangar i motorrummet, spruckna eller allmänt risiga o torra efter många timmar i varmt utrymme..:-)
typ Vakuumslangar och även o framför allt dom små i tjocklek av blyertspenna. Lätt att dom glöms bort efter servicetillfällen osv.
av crasch88
Tack för er hjälp!

Jag rengjorde luftfiltret i tisdag, det var inte överdrivet med smuts men kommer ändå köpa nytt. Upplevde idag att bilen var lite kvickare och stackare, men bränsleförbrukningen var ändå allt för hög.

Anledningen till att jag inte väljer att direkt lämna in den på verkstad (igen) är att jag helt enkelt tröttnat på att bli blåst på pengar. Så ska försöka i den mån jag kan att laga fel själv.

Fortsätter med att kolla kablar, luft osv imorgon!
Användarvisningsbild
av wissel
crasch88 skrev:Tack för er hjälp!

Jag rengjorde luftfiltret i tisdag, det var inte överdrivet med smuts men kommer ändå köpa nytt. Upplevde idag att bilen var lite kvickare och stackare, men bränsleförbrukningen var ändå allt för hög.

Anledningen till att jag inte väljer att direkt lämna in den på verkstad (igen) är att jag helt enkelt tröttnat på att bli blåst på pengar. Så ska försöka i den mån jag kan att laga fel själv.

Att rengöra ett filter = Funkar inte alls. Så länge du kör på det "gamla" filtret så är det kört.
Hur var det med temp.mätaren, snabbt upp på mitten av mätaren?
:D
av crasch88
wissel skrev:
crasch88 skrev:Tack för er hjälp!

Att rengöra ett filter = Funkar inte alls. Så länge du kör på det "gamla" filtret så är det kört.
Hur var det med temp.mätaren, snabbt upp på mitten av mätaren?
:D
Fick köpa nytt filter efter jag läst ditt inlägg. Köpte ett på *host* Biltema *host* . Har dock läst att dom funkar lika bra som Volvo orginal?!
Från jag startade bilen på jobbet så tog det knappt 4 minuter innan tempmätaren är uppe på mitten. Har ingen uppfattning om det är "bra"?

Jag upplever det som att de känns som bilen "bromsar sig" under en viss hastighet, men varken fälgar eller däck blir särskilt varma.
Användarvisningsbild
av wissel
Känns som om 4 minuter är för lång tid nu i varmt höstväder.
Utgår ifrån att det inte lyser några Oranga/röda lampor i ditt instrumenthus?
Filter för luften tycker jag personligen att man kan köpa där det är billigast.
Oljefilter däremot är jag tveksam till.
Hur "lättrullad" är bilen om du lägger i Neutral och bara rullar ?
Sliter du däck i onormal takt?

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]