Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

least skrev:Okej, jag har då fått veta om det finns felkoder efter service, men det kan ju variera.
Jag har pratat med de tre olika liljas verkstäder som reparerat bilen och påpekat att det fanns felkoder vid tiden då dom servade bilen.
Alla svarar likadant. Att felkoder bara avläses i samband med ett felmeddelande i displayen. Vilket inte har varit fallet på min bil. Annars raderas bara koderna utan att någon ser dom. Och i mitt fall så har dom kommit tillbaka direkt då felkoden fortfarande är aktiv. Dåligt kan man tycka då jag kan se att felkoder fanns vid dessa datum.
Men som liljas som kollade upp min bil efter raset sa. Ett tryckfel i lådan kan göra att dessa felmeddelanden inte fungerar som dom ska.
Dessutom har alla servicar efter tidpunkten för felkoderna endast varit "små".
Postar felkoderna igen ifall någon kanske kan något mer om dom.

De första som kom var: TCM-P076600(solenoid D växling, prestanda/fastnat av) och TCM-P077100(solenoid E växling,prestanda/fastnat av

De andra jag fick vid haveriet var: ECM-P215B00(hastighet/utgångsaxelvarvtal korrelation) och ECM-P215B64(hastighet/utgångsaxelvarvtal korrelation - algoritmfel)

Som mekanikerna beskrev det för mig tyder dom de första felkoderna som ett oljeläckage eftersom det indikerar ett tryckfel. Alltså var det där det började läcka.

Och de andra felkoderna beskrev dom blev för att oljenivån var för låg i lådan. Alltså har det varit en mycket liten läcka. Som det bara har kommit någon droppe av då och då. Och oturligt nog har skyddet som sitter under växellådan sugit upp allt så det har varit mycket svårt att se.
Användarvisningsbild
av js1
Har du fått nån indikation på vad ett växellådsbyte skulle kosta?
js1 skrev:Har du fått nån indikation på vad ett växellådsbyte skulle kosta?
På liljas skulle dom ha va 40000kr för lådan plus ca10000kr för jobbet.
Men det är ju liljas det. Blir ju givetvis billigare med en beg låda. Eller skicka iväg på renovering.
av Andis
Det går inte byta olja i den och se om den går igen?

Låter ju otroligt att allt kan ha pajat i lådan om den var tyst innan och vid haveri tillfället. Kanske bara en solinoid som är trasig?

Borrde inte detta gå på någon maskin garant eller goodwill låter ju otroligt dåligt på en full servad bil. Som dessutom är så ny och gått så lite. Tycker förklaringen med droppandes av olja låter lite skum med.

Felkode förklaringen med att man bara nolla alla var ju ännu skummare och att man sen i efterhand kan se att dom börja komma 2014 redan men inte skrevs upp eller någon notis över dom gjordes hmm låter mystisk den med.

Min vinkelväxel läckte innan renoveringen och det behövdes inte mycket olja för att vara helt kladdigt hela vinkelväxeln fyllde en deciliter per 1000 mil och oljan syndes för fullt kan jag meddela.

Har åkt några amerikanska bilar där automaterna läckte och växlarna for ur och sluta driva men där var det bara att fylla på olja igen och lådan gick för fullt utan missljud och allt.
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
maskingar går ju ut vid 10-12 el 15k mil beroende på och goodwill på en 12a med 15k mil fins ju inte på världskartan, sedan får den vara servad en gång i månaden om det så ska va.
Vilket trams

Reklamationsrätten gäller och i 6 månader är det säljaren som ska styrka att felet inte fanns vid försäljningen.
Även om lådan var till synes frisk så hade den en kvalitetsbrist som gjorde att den gick sönder och det i sig räcker för att reklamera.
Bara att reklamera och se till att ta hjälp om det krånglar.

Köpt på kredit/lån?
Då kan man reklamera till kreditgivaren också.
Användarvisningsbild
av Derank
Daniel73 skrev:Vilket trams

Reklamationsrätten gäller och i 6 månader är det säljaren som ska styrka att felet inte fanns vid försäljningen.
Även om lådan var till synes frisk så hade den en kvalitetsbrist som gjorde att den gick sönder och det i sig räcker för att reklamera.
Bara att reklamera och se till att ta hjälp om det krånglar.

Köpt på kredit/lån?
Då kan man reklamera till kreditgivaren också.
Vist kan man alltid prova att reklamera, men du har ju inget som tvingar bilhandlaren att åtgärda felet, ARN är endast en rekomendation, inte på något sätt tvingande. Har du kvar din maskingaranti blir det ju lite lättare när det havererar, det är därför jag aldrig köper beggat.

TS problem är ju nackdelen med att köpa utan ´garantier, för bilhandlarnas såkallade gar är ju inte värt ett piss i min värld iag.

Jaja, hoppas det löser sig för TS.
av specos
Enligt konsumentköplagen - inom de första 6 månaderna som ett fel uppkommer anses vara ett ursprungligt fel = handlarens ansvar.

Jag kan tycka, nu när det gäller så pass mycket pengar, att ett starkt alternativ till ARN är att stämma firman i Tingsrätten. Kan du inte göra det själv borde det inte ta så många timmar för en jurist att skriva ihop lite om du förbereder ärendet lite. Jag hade nog gjort så.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]