Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
Någon som fått nytt försäkringsbrev och sett hur stor skillnad det blev på premien pga den nya premieskatten?

Vill förtydliga att jag är helt ointresserad av att veta vad det skulle bli, dvs vad teorin säger. Det vet alla. Jag är nyfiken på vad det blev. Beslutet togs för en vecka sedan och några här på forumet borde ha fått sitt nya försäkringsbrev vid det här laget.
av Addekarlsson
Ta din trafikförsäkring och multiplicera den med 1,32, så får du veta din nya trafikpremie. Det är ingen gissning eller antagande, det är exakt rätt.
Vill du veta bara höjningen tar du premien multiplicerat med 0,32 bara.

De flesta bolag har valt att inte skicka ut höjningen riktigt ännu, som jag förstått det när jag läst om detta.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av hebbe
ja har en v50 1,6d_07 fick höjning på 55:- per månad, har bilen försäkrad hos volvia med körsträck upp till 2500 mil.

mvh/fredrik
Användarvisningsbild
av Larre
Tack, hebbe, för att du svarar på min fråga! Stjärna i kanten! :D

Adde och anp: Ge er till tåls med teorin! Det kanske bjuds på en upplevelse i den här tråden... Det kallas upplevelsebaserad inlärning. 8)

Beroende på svaren, så kanske vi behöver gå på djupet. Men just nu är ändringen av totalpremien det enda som är intressant.
av Addekarlsson
Men eftersom trafikförsäkringskostnaden framgår av försäkringsbrevet man har, så kan man med säkerhet räkna ut vad totalpremien blir ju.

Lek med siffror, baserade på helår:

Trafik: 1000 kr
Glas/barnd/stöld: 1000 kr
Vagnskada: 1000 kr

Detta blir 3000 kr. Med 32% skatt på trafikförsäkringen så blir det alltså:

1000 x 0,32 = 320 kr (26,6666666 kr i månaden i ökning)
3000 + 320 = 3320 kr

Svårare än så är det inte. För det är BARA trafikförsäkringen detta sker på, inte övriga delar. Så varför ge sig till tåls med teori, när siffror redan är klara?

Mvh/ Adde
av anp
Larre skrev:Tack, hebbe, för att du svarar på min fråga! Stjärna i kanten! :D

Adde och anp: Ge er till tåls med teorin! Det kanske bjuds på en upplevelse i den här tråden... Det kallas upplevelsebaserad inlärning. 8)

Beroende på svaren, så kanske vi behöver gå på djupet. Men just nu är ändringen av totalpremien det enda som är intressant.
Vad för upplevelse tror/vet du kommer komma?

Jag kan meddela kostnaden när jag får extrainbetalningen hemskickad till mig. Men jag tror mig redan nu veta ( om jag räknar ut det vill säga ) vad kostnaden kommer att bli, om jag räknar ut det så som Adde just illustrerat.
Användarvisningsbild
av Larre
Snälla, Adde, jag ber dig ödmjukast att läsa min fråga igen! Om du INTE fått ditt nya försäkringsbrev och därmed INTE sett hur stor skillnad det blev pga skatten, HUR kan du då känna dig manad att svara min fråga? Jag vill absolut lära mig hur jag kan bli tydligare. Hjälp mig med vad jag skulle ha skrivit för försäkra mig om att få svar från dem som sett med egna ögon på sitt eget försäkringsbrev hur stor skillnaden blev, och slippa svar om hur det är tänkt att fungera med påståendet att det ger svar på min fråga.
av Addekarlsson
Ok, sorry och förlåt, ska genast glömma denna tråden...
Förstår dock inte vad skillnaden är mellan att se siffror på ett papper och att räkna ut dom själv baserat på verkliga fakta. Men jag är ju korkad, det vet jag sen förr. :wink: (egen ironi om mig själv)

Men som sagt, jag glömmer denna tråd nu.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Larre
anp skrev:Vad för upplevelse tror/vet du kommer komma?
Låt oss se på de svar som kommer in här först.
anp skrev:Jag kan meddela kostnaden när jag får extrainbetalningen hemskickad till mig.
Väntar med spänning! :D

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]