Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har problem med min 2,0F, den började för ett tag sen att rycka lite under körning för att för två och en halv vecka sen verkligen gå riktigt illa. Den hackade och rök vid gaspådrag och dog vid ett par tillfällen. Hade bokat in den på service hos lokala Mekonomen verksatden så den bogserades dit för att de skulle få titta på den. De bytte tändstift, ventilkåpspackning, kontrollerade spridarna, provade att byta två tändspolar som såg dåliga ut men ingenting gav resultat.

Bilen bogserades då till den lokala Volvoverkstaden där deras första åtgärd var att byta bränslepumpen, fortfarande samma problem. Den går jättefint ibland och så helt plötsligt börjar den hacka och gå illa. Och självklart så produceras inga användbara felkoder:)

Finns de någon här på forumet som har någon erfarenhet av något liknande och kan hjälpa mig hjälpa verkstaden?

MVH
Niklas
Senast redigerad av 1 NiklasMellberg, redigerad totalt 0 gånger.
Uppdatering, vid kallastratstest idag så återkom problemet men det positiva var att den gav en användbar felkod på trasig lambdasond. Nu är den bytt och ytterligare en provkörning under dagen när bilen kallnat. Fördelen nu är att etanolhalten är nere på 5%(bilen tankad med b95). Som bäst tidigare har den gett 20%.
Intressant att en verkstad börjar med att byta en massa komponenter utan att egentligen ha felsökt.
I Vida finns det väl ett läge för att under drift få en grafisk visning av olika mätvärden. Mätvärdena borde ha gett mekanikern en fingervisning om var felet kan ligga. Med största sannolikhet borde man då kunnat lista ut att lambda-värdet var felaktigt.
NiklasMellberg skrev:Precis pratat m serviceteknikern och han hade nu bytt en tryckgivare till bränslesystemet och kört i 2,5 mil utan problem.
Han ska nu låta bilen stå över natten och göra ett kallstartstest imorgon för att se så det funkar men han lät hoppfull.
Jag hade problem med plötsliga ryck vid jämn gas, och det var tryckgivaren den gången. Oftast på långturer, och inte när den var kall.

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]