- tor 01 sep 2016, 12:14
La även manken till och körde lite eco och upptäckte att ~2100rpm är där min motor drar som absolut minst bränsle. Ligger man under det varvtalet så drar den mer, oavsett hastighet och oavsett växel. Den drog även mindre på 4an @ 3000rpm än 5an @ ~1700rpm, samma hastighet.
Slog även nytt rekord i förbrukning, 0.63 i 90km/h på en helt plan väg
-) Dock räckte det med minsta lilla vindpust för att förbrukningen skulle öka 
Heh, motorbroms... Ja där har vi väl skillnaden... Motorbroms existerar typ inte på min motor :lol: Måste vara mindre motstånd i 2.0orna eller nått. Inte ens växla ner hjälper speciellt mycket :lol: :lol:
Men det är väl det som är charmen med bilar, hur olika dom kan vara ändå :)
DayDreamer skrev:Ok, jag kollade imorse när jag var ute och körde, 2000rpm på 5an så har jag en hastighet av 85km/h.Okej, kikade lite på min idag, och den ligger ungefär på 2100-2150 vid 90km/h.
Den enda Ecokörning som jag gör är att flitigt använda motorbromsen så mycket som möjligt.
Hm låg utväxling är väl högt motorvarv och låg fart, och högt utväxling är ju då lågt motorvarvtal och hög fart. ?:-/
La även manken till och körde lite eco och upptäckte att ~2100rpm är där min motor drar som absolut minst bränsle. Ligger man under det varvtalet så drar den mer, oavsett hastighet och oavsett växel. Den drog även mindre på 4an @ 3000rpm än 5an @ ~1700rpm, samma hastighet.
Slog även nytt rekord i förbrukning, 0.63 i 90km/h på en helt plan väg

Heh, motorbroms... Ja där har vi väl skillnaden... Motorbroms existerar typ inte på min motor :lol: Måste vara mindre motstånd i 2.0orna eller nått. Inte ens växla ner hjälper speciellt mycket :lol: :lol:
Men det är väl det som är charmen med bilar, hur olika dom kan vara ändå :)