Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rougeen
Hejsan, jag har beställt en sänkningssats till mig S60 som sänker 45/35. Men hittar inga instruktioner på hur man gör. Kan nog lista ut det men hade varit skönt om man hade någon aning innan man börjar. Någon som kan hjälpa mig lite?

MVH//Rougeen :D
av Torparn12
rougeen skrev:Hejsan, jag har beställt en sänkningssats till mig S60 som sänker 45/35. Men hittar inga instruktioner på hur man gör. Kan nog lista ut det men hade varit skönt om man hade någon aning innan man börjar. Någon som kan hjälpa mig lite?

Här har du hur man får bort fjäderbenet, i filmen ska dom byta stötdämpare men förfarandet är det samma då man måste ta bort fjädern för byte av stötdämpare.

av rougeen
Torparn12 skrev:
rougeen skrev:Hejsan, jag har beställt en sänkningssats till mig S60 som sänker 45/35. Men hittar inga instruktioner på hur man gör. Kan nog lista ut det men hade varit skönt om man hade någon aning innan man börjar. Någon som kan hjälpa mig lite?

Här har du hur man får bort fjäderbenet, i filmen ska dom byta stötdämpare men förfarandet är det samma då man måste ta bort fjädern för byte av stötdämpare.

Tack för hjälpen, men enligt denna guide
så tar man inte alls bort fjädern bak. Hur sitter fjädern? Min kompis säger att det bara är att trycka ihop fjädern och plocka ut den.
av MickeM
Det är ungefär så.
Släpp stötdämparen så går det nog lättare att få ut fjädern. Fjäderspännare krävs kanske.
Jag har inte bytt bakfjäder på en S60.
Eller V70N ännu.

Hjulinställning krävs alltid sedan oavsett bil.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Bak får du antingen ha en rejäl fjäderspännare som når in eller lossa länkarmen inne under bilen och ta ut fjädern inåt. Krängningshämmarstaget fick jag lossa också för att få ner länkarmen långt nog.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag satte i och för sig dit förstärkta fjädrar istället för lagom inkörda original. Byter du till kortare lär du få det lättare än jag hade det.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
robinb3rgsten skrev:Ska du inte använda de gamla så kapa skiten på plats innan så slipper man krångla med fjäderspännare när de loss
Kan vara schysst att ha som reserv eller om bilen säljs, så mycket jobb är det inte jämfört med att plocka av dem på det riktiga sättet. Bara att sätta mutterdragaren på fjäderspännaren.

Bak blir arbetet detsamma oavsett. Samma grejer måste loss för att få in den nya.

Sen vettefan om jag skulle våga kapa en fjäder med last på hur som helst. Men det är en annan diskussion.

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]