Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jeppe940
Hej på er!
Servade bilen (S60 T5 2003 B5234T3) för några dagar sedan. Olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, tändstift och så passade jag på att byta krängningshämmarstagen fram.
Efter servicen upplever jag att bilen smårycker. Det är framförallt vid jämna varv runt 2000. Inget som syns på varvräknaren eller hörs, men det känns. Spelar ingen roll om motorn än varm eller kall.
Jag misstänker stift, spolar eller kontakter till spolarna.
Stiften som att i innan var några BERU (mekonomen) som hade en jättefin ljusbrun beläggning. De hade suttit i lite drygt 4000 mil.
De jag satte i var bosch FR7DPP, vilka jag drog med 30 Nm. Spolarna tryckte jag på plats och drog åt med 10 Nm. Kontakterna tryckte jag i så att den lilla spärren klickade.

Jag har sparat de gamla stiften, men innan jag byter tillbaka tänkte jag höra om det finns något klassiskt klantfel i samband med service av denna modell? T.ex. dålig kontakt mellan stift och spolar, eller tjuvluft runt luftburken etc.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Bumpar tråden lite..
Kör sedan en tid tillbaka på de gamla beru-stiften. Problemet kvarstår. Köpte en ny tändspole som jag har provat att köra med ett par mil på respektive cylinder, men jag upplever fortfarande små ryckningar mellan 1500 och 2000 varv. Skapligt irriterande. Någon som har några idéer?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Jag fick samma problem när volvos servade min V70 för många år sedan, när den var betydligt nyare.
Bilen ryckte sporadisk oavsett var och hur man kör. På landsväg känns det som en riktig hästspark i ryggen.
Symptomen upphörde när jag servade själv, konstigt nog, men ryckandet kom tillbaka efter att jag bytt märke på motoroljan till samma som volvo-verkstäderna använder, castrol A3/B4 0W-30.
Motorn ska definitivt inte ha lågviskös olja som 0 eller 30, utan går bäst på en A3/B4 5W-40.
Motorn är den gamla 2.5-motorn från 850 och S70/V70 som är gjord för en tjockare olja.
Vilken sorts olja hällde du i?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Spännande historia, om än lite tråkig. Mina ryckningar är dock inte så tydliga som hästsparkar och de känns inte vid kraftiga gaspådrag. De känns som tydligast vid jämn fart och lättare gaspådrag (alltid mellan 1500-2000 varv).
Oljan är q8 excel 5w-40, samma typ som den fick för ett år sedan och då gick den ju toppen.

Jag kanske hakar upp mig, men vill gärna tro att det rör sig om något elektriskt motorstyrningsfel. Det jag kan tillägga är att när jag hade bytt luftfilter och skulle få på locket på burken igen så var det riktigt knepigt att haka i mittenfästet i bakkant av locket. Så då tänkte jag att jag kopplar bort LMM för att frigöra locket, så jag drog ut kontakten till LMM och lossade ena slangklämman. Därefter lirkade jag försiktigt på LMM men den ville inte röra sig så jag skruvade åt klämman igen och kopplade in kontakten. Till slut fick jag på locket ändå.

Kan jag ha orsakat något fel på LMM? Eller kan det vara så att locket på luftburken inte håller helt tätt i bakkant och tjuvluft orsakar ryckningarna? Kan jag ha fått en luftläcka i tryckröret i bakkant mot turbon då jag vikt det lite åt sidan för åtkomst till 4:e spolen och skulle det i så fall kunna vara en förklaring?. Jag kan inte se något med blotta ögat och har inte märkt något konstigt vid försiktig sprayning med startgas.
av Andis
Jobbigt fel. Har själv haft det 3 gånger genom tiderna på olika bilar.

Delar vad som fela då.

2 gånger var det EGR ventilen som ville öppna för mycket just vid jämn fart och små ryckningar kom. Försvann om man drog ur slangen som öppna EGR ventilen.

1 gång var det en spricka i insugningsröret från luftflödesmätaren till motorn i veckningen på slangen syndes bara när man böjde på den.

Lycka till och berätta gärna hur det går.

Med vänlig hälsning,
Andis

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]