Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppisboy
Har kört ca 50 mil sedan jag bytte framhjulslager på min S80 D5 aut från 2004 och nu känner jag redan av ett lite glapp i dom. Har dubbelkollat så allt är draget och det är det . Var är felet ?? Bägge lagren fram är bytta och bägge glappar lite . Jag tar i däcket i nedre och undre kant så känner man att det glappar några mm . Och så är det också då man skruvar loss däcket ..

Tack för alla svar
av MickeM
jeppisboy skrev:Som de stod .. Var det månne 35 nm och 90 grader !!
Det är rätt.
Vissa drar vedervärdigt, och tror att det är rätt, men då kvaddar man lagren.

Bytte du skruv också?
Testa och släpp, och dra 35nm och 90' igen.

Det är inte spindelleden som glappar?
av jeppisboy
marimbalanguage skrev:Dålig spindelled kan kännas som glappande hjullager. Kryp in under bilen och bänd med nåt mellan navet och bärarmen, så ser du om det är glapp där.
Ska kolla i morgon bitti . Ska riva fronten och byta alla lampor framtill !! Vilket jävla öde :)
av MickeM
joakim__ skrev:Den skruven håller bara drivaxeln lagret är redan fast i navet från början
Är det helt verkligen helt annan hjullageruppbyggnad på V70N mot V70I?
V70I har också lagret med medbringare i ett "hus" som byts komplett, men det är två koniska lager, med ipressad medbringare, som behöver hållas i av skruven.

Annars rör sig den ipressade medbringaren (med splinsen) ut ur lagercentrum, och lagren separerar.
Börjar med glapp. Får det gå för långt kan man tappa hela hjulet. Endast bromsskivan och bromsoket hindrar att hjulet lämnar bilen.
Varför annars så noga med momentet, samt en sträckbult?

Även ett gammalt "brett lager" som pressades i navet, som andra, äldre framhjulsdrivna bilar har, är egentligen två koniska, med gemensam ytterring, som håste hållas ihop.
Tom fyrhjulingen har samma hjullagerkonstruktion.

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]