Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Alltid lika roligt att läsa dina informationsrika inlägg apersson. Tack för allt du klarlagt.

Jag klippte i alla fall av den röda kabeln och mycket riktigt fanns det knappt någon koppar kvar så inte konstigt att det fungerat dåligt. Jag fick dra ny kabel från ovan reservdäcket och ut, men mina lödningskunskaper har sina brister så det kommer inte hålla länge.

Efter att ha tagit en sväng med släpet svängde jag in på lokala Volvohandlaren där de förklarade att tydligen går det inte att köpa en 7-polig sats till min bil då de ändrat något i kontakten så den inte passar. De byts ut mot 13-polig nu istället sa de. Han i bildelsbutiken var dock osäker på programvara så jag skulle återkomma till verkstaden på måndag istället. Han visste inget om TRM, men det var samma artikelnummer till båda sa han.

Jag mätade som det tipsades om i denna tråd utan någon belastning. Jag hade ström ut i kontakten med tändning i läge 2. Efter jag dragit ny kabel hade jag 12.1 eller nått liknande i uttaget för bromsljus.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:
Jimpen89 skrev:Vilken värdelös lösning Volvo tagit fram.
Nej, tvärtom. Här handlar det om klenspänning, så det yttre höljet har ingen annan funktion än som hopsamling av de enskilda trådarna och som mekaniskt skydd. I själva kontaktdonet vill man ha en gastät anslutning mellan varje tråd och kontaktdonet. Det får man genom att först crimpa stiften/hylsorna på trådarna och sen fylla bottendelen av kontaktdonet med gjutmassa. Ytterhöljet ska inte vara med i ett sånt fall, för då får man inte tätning mot varje enskild tråd..
Men ett sådant där råttbo vill man inte ha under bilen, speciellt inte du som kör utanför asfalten. Grenar, pinnar, stensprut och gräs från mittremsan kommer göra den kortlivad.
Nej, jag glömde det i mitt inlägg. Jag brukar se till att det finns något mekaniskt skydd för trådarna. Det räcker ju att inget som flyger omkring under bilen kan träffa dem. Några varv tejp är tillräckligt för de påfrestningar som kan förekomma där, om de inte sitter så i bilen att de är skyddade ändå. Det är olika hur det ser ut under olika bilar. På en del sitter kontakten tätt bakom något som skyddar mot flygande stenar och liknande.

Det är för övrigt med belastning man ska mäta, inte utan. Ibland har man spänning fram så länge det inte sitter någon lampa där, men sedan sjunker det med belastning.
Jag har i alla fall haft betydligt färre tillfällen med dålig kontakt sedan jag skaffade min XC70, med 13-poligt, sommaren 2011. Då passade jag på att byta på samtliga släpfordon jag äger också, så jag använder normalt aldrig någon adapter.
Det enda problem jag haft sen dess har varit i stickproppen på flaksläpet, men det är där kabeln är ansluten, inte i hylsorna/stiften.

Sen är det ju mycket smidigare med 13-poligt, när man även har husvagn, som ska ha ström till flera olika saker på en gång. Det blir inte något problem med att stiften inte räcker till.

Jo, förresten, det finns ett problem om släpet står ute på vintern. Den 13-poliga låses genom att stickproppens ytterhölje vrids 90° gentemot innerdelen. De sitter som två rör utanpå varandra. Blir de blöta och sen fryser, då krävs det lite uppvärmning innan man kan koppla.
av Assar63
Jag köpte ett 13-pol kablage och bytte rakt av från 7-pol. Se bara till att du har koll på TRM:en så du får rätt kontakt på kablaget. Ingen omprogrammering är nödvändig.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
av Jimpen89
Nu är släpvagnskontakten inkopplad. Det blev som sagt en 13-polig.

Första satsen jag fick var fel då kontakten var spegelvänd, men efter att Volvo letat på regnr istället för på tillbehörskatalogen fick jag rätt sats. För kännedom är det art.nr 31346526.

Någon kunnig som vet varför det finns två alternativ att koppla in plusmatningen? Jag antar att den orangefärgade kabeln är det?
Man får välja enl anvisning F9 eller F4. Jag kopplade in på F9 och då kommer nästa fundering. Det går ju från en grövre kabelarea till en mycket mindre area. Är det rätt?

Bild
Intressant. Kopplingsschemat jag har anger omväxlande F4 och F9 (eller egentligen 15/32, 11D7A4 respektive 15/32, 11D/A9) som inkopplingsalternativ. Men på F9 finns ingen matning i mitt schema. Det måste vara något de missat där.

Oavsett, så sitter det väl en säkring där? Då är inkommande en grövre kabel, som sedan är avsäkrad och skickas vidare i en klenare tråd. Du har förmodligen en 15 A säkring till den ständiga matningen (stift 9) och en på 40 A via TRM till stift 10. Den sista då med ström bara när motorn är igång.
av Jimpen89
Det stämmer att det sitter en 15 A säkring eller rättare sagt det följer med en i satsen man köper. Då bockar jag av byte släpvagnskontakt på "att göra listan". :-)-)

På plats F4 var det upptaget så den gick bort ändå.

Läste även i instruktionerna att det är precis som du säger att det måste vara en last på för att man ska kunna mäta i uttaget.
"För att aktivera dragkrokens styrenhet (TRM) måste minst två ljuskällor (lampor) vara inkopplade.
Detta kan ske genom att koppla in testutrustning för släpvagnskontakt, eller ett släpfordon."

Tack för all hjälp i tråden!
Det är kanske något utrustningsalternativ i din bil som gör att F4 (den som anges i elschemat) är upptagen, och då går de vidare till F9. Jag vet inte. Men det verkar lika rätt så som du har det.
I min bils bruksanvisning står det F4. F9 är reserv.

P#tool är väl gratis el var iaf, har det[…]

Har satt dit metallplattorna. Idag när jag sk[…]

Bra kanal där Erik, här får du en […]

Okej. Jättebra tips. Ska kollas upp. Tack. :p[…]