NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nian
Ska byta bromsar men vad är det exakt man ska köpa? Bromsskivor och belägg vet jag, men vad är det mer man byter när man byter bromsar? Ska byta både fram och bak då det gnisslar och vibrerar när man bromsar. Har också hört något om handbromsen man ska byta något till när man byter bromsar bak.

Det är inte jag som ska byta dom själv men vill veta vad det är man köper när man byter bromsar och hur mycket kan det tänkas kosta i material, arbetskostnaden har jag redan klart med.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Du ska ha skivor och belägg fram, och skivor och belägg bak. Handbromsen är integrerad i oken bak, så ddt är inga separata delar till den. Det finns lite olika storlekar på skivor och belägg fram, vet du vad du har?
av Nian
Vet inte vilken storlek jag har, hur tar man reda på det? Skulle man kunna säga att det kostar runt 2000kr fram och 2000kr bak i materialkostnader?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Nian skrev:Vet inte vilken storlek jag har, hur tar man reda på det? Skulle man kunna säga att det kostar runt 2000kr fram och 2000kr bak i materialkostnader?
Till min C30 handlade jag skivor och belägg runt om av märket ATE, vilket nog är så nära original man kan komma utan att det står Volvo på kartongen. Det gick på typ 2100kr inkl frakt ifrån Tyskland, vilket var halva priset mot butiker i Sverige.

Glöm inte att du behöver ett verktyg för att skruva tillbaka den självjusterande kolven i bakoken.

.
av Nian
ThomasT skrev:
Nian skrev:Vet inte vilken storlek jag har, hur tar man reda på det? Skulle man kunna säga att det kostar runt 2000kr fram och 2000kr bak i materialkostnader?
Till min C30 handlade jag skivor och belägg runt om av märket ATE, vilket nog är så nära original man kan komma utan att det står Volvo på kartongen. Det gick på typ 2100kr inkl frakt ifrån Tyskland, vilket var halva priset mot butiker i Sverige.

Glöm inte att du behöver ett verktyg för att skruva tillbaka den självjusterande kolven i bakoken.

.
Kostade det 2100 för hela bilen?
Kommer du ihåg vad sidan du beställde från hette?
Hur vet man exakt vilka grejer man har då och vart får man tag på verktyget som behövs?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Nian skrev:
ThomasT skrev:

.
Kostade det 2100 för hela bilen?
Kommer du ihåg vad sidan du beställde från hette?
Hur vet man exakt vilka grejer man har då och vart får man tag på verktyget som behövs?
Ja, 2100kr för både fram och bak. Jag handlade ifrån http://www.bildelaronline24.se vilket egentligen är http://www.pkwteile.de , men det finns många andra med liknande priser.

.
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]