Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mitza
Hej på er!

Jag går i tankarna om att köpa en nybegagnad bil och det brukar ju allt som oftast väcka en del frågor.
Just nu har jag ögonen på två bilar för i stort sett samma pris men skillnaderna är ändå rätt stora därför undrar jag om ni kan råda mig här.

Bil 1 ca 200 000kr
V60 R-design Svart D5 AWD -2011 ca 11000 mil
Mycket väl utrustad med key-less, blis-kameror, adaptiv farthållare med mera.

Bil 2 ca 200 000kr
V60 R-design Svart D4 -2013 ca 10000 mil
Normalt utrustad utan key-less, blis, adaptiv farthållare med mera.

Är den äldre bilen värd sitt pris även fast den är 2 år äldre och har 1000 mer på mätaren eller är den nyare bilen mer värd sitt pris? Tankarna går till att den ena är första årsmodellen, den kanske har barnsjukdommar mm?

Hur skulle ni värdera detta val?

/Mitza
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Den äldre har större motor, AWD samt mer utrustning, därav priset. 1000 mil hit eller dit gör ingen skillnad på priset. Tänk på att 12000 mil servicen är lite dyrare med bränsle- och luftfilter, räkna med drygt 5000kr.

/Kalle
av mitza
Ja precis! prismässigt håller jag med så långt, bra att veta angående service :-)-) Hur har utvecklingen sett ut för v60 mellan 2011 - 2013? är det rakt igenom samma bil med samma "standard"-problem eller är många sådana löst för den senare modellen? rent utseendemässigt kan jag som novis endast se att växelspaken är olika utformad. Men båda motorerna, är de av samma typ förutom rent storleksmässigt D4/D5? (tänker på att det kom väl några nya motorer för några år sedan).

2011: https://www.blocket.se/dalarna/Volvo_V6 ... 0.htm?sa=1
2013: https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 5.htm?sa=1

//Mitza
av sparwen
Skatten på D5 awd är ca 4800 den är 4127 på D4 awd (den jag har iaf), så det står fel där i annonsen. Dock inte avgörande antar jag, men värt att komma ihåg.

Personligen tittar jag inte så noga på årtal och/eller miltal utan på skick och utrustning.
Sen om behov av awd finns eller ej.
Jag valde själv en v60 d4 awd i somras, rätt så välutrustad.
En 2013 som hade gått 16 000 mil.
Personligen skulle jag ta den som känns bäst utifrån behov av utrustning och awd, det är ju det som driver upp den från 2011 i pris, även om jag tycker båda ligger rätt högt i kurs.
av mitza
Lite så som jag också tänker då. Min oro handlar mest om att det just var modellår nummer ett, vilket i många fall ofta visat sig vara problemår. Just angående kursen så verkar det hoppa upp och ner lite hur som helst på R-designarna med gamla utseendet tycker jag. Det började med att vi såg ett par fina för 175-180, men nu är dem få, i alla fall dem som uppfyller minimikraven vi har. Vem vet, vi kanske har blivit kräsnare på kuppen :lol:
av sparwen
Det jobbiga är att det oftast slutar i någon form av kompromiss speciellt då man köper begagnat.
Jag tycker ni ska skriva ner det ni måste ha och det ni önskar.

Själv är jag nöjd att jag upptäckte voc t.ex innan vi köpte vår bil. Hade ångrat mig som fan om vi fått en utan. Så även det är ett förslag, läs på vilken utrustning de har sålts med så ni inte ångrar er i efterhand. Sen klarar man sig ju utan det mesta även om det är roligt att ha allt också.
av mitza
Hade mer än gärna haft den nya fronten, problemet är att jag lika gärna vill ha R-design. Då blir det ju som synes ett hopp på ca 40000 plus att den spräcker smärtgränsen som redan är något upp-pressad till 200kkr. Visst går det att hitta nya fronten för runt 200kkr, men då börjar det bli d2or eller slitna stackare vilket jag inte vill ha :P

Det var ingen dålig puts på T6an som det ser ut i alla fall :D

//Mitza
av sparwen
Med tanke på att jag köpte en V60 D4 awd -13 från firma i somras då den hade gått 16 000 mil, som jag nu kört över 200 mil med utan problem och som jag tycker är väldigt fin. Det blir ju då ett rejält prishopp till en -14, även om jag tror du kan hitta en fin -14 lite billigare.

Men det verkar som du säger att de har stigit lite i pris sedan i somras.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]