Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen gott folk.

Bestämde mig till slut för att göra mig av med de löst sittande, skitsamlande, bleka bottenlisterna på dörrarna som sitter på senare 240 och clipshålen i dörren täckte jag för med ganska finurliga täckbrickor från Biltema.

Men sen är det ju den där jäkla tröskellisten, lite svårt att komma inifrån hålen och skruva in täckbrickor. Har rivit bort den på båda sidorna då de satt kvar med en eller 2 clips var och i princip hängde på bilen. Men nu är det ju en massa hål kvar, vet att man brukar punktsvetsa dom men jag letar efter en lite enklare, snabbare lösning då jag inte har tid eller ork att göra ett ordentligt svetsjobb.

Just nu är det en lång bit eltejp som täcker för hålen men det är ju ingen långsiktig lösning. Finns det nå gummiplugg man kan köpa någonstans eller någon annan smidig lösning? Kom gärna med förslag!

Tack på förhand
Det finns ju stripes. Ett sätt (tröskellådan), försänk hålen lite försiktigt, det är väl ganska tjock färg (body?) och sätt i en plastplugg. spruta eller pensla ny body och spraya med svart (matt, syns ojämnheter mindre) eller bilens färg. Ska du måla dörrarna då lödd i en plåt eller mässingbit. svetsa inte!!!!
Bra idéer där Lennart.

Snusebuse - fråga i biltillbehörsbutik efter plastpluggar, det brukar finnas men de jag har är lite större än hålen i tröskellådan så då får man ju borra upp dom men då går det inte att återställa med listen om så skulle önskas i framtiden.

Ett annat sätt skulle kunna vara att spackla igen hålen med fiberspackel.
De på tröskeln och i nederkant på dörrarna samt skyddet på främre kanten vid bakhjulsskärmen och skyddet för baljorna var väll just skydd för stenskott på dörrar osv? Iaf va ja hört. Många äldre bilar utan dess är alles rostprickiga på dörrarna upp till handtagen.
Frrla skrev:De på tröskeln och i nederkant på dörrarna samt skyddet på främre kanten vid bakhjulsskärmen och skyddet för baljorna var väll just skydd för stenskott på dörrar osv? Iaf va ja hört. Många äldre bilar utan dess är alles rostprickiga på dörrarna upp till handtagen.
Nu menar du kanske dom breda gråaktiga som finns på nyare 240?

Jag tänkte mer på dom smala sakerna som går hela vägen. På mina har det gömt sig rost bakom, dock inte runt själva clips hålen.
Bilagor
1988-1991_Volvo_240_GL_station_wagon_(2011-06-15)_01.jpg
1988-1991_Volvo_240_GL_station_wagon_(2011-06-15)_01.jpg (276.36 KiB) Visad 775 gånger
Ja de som sitter på tröskeln. Precis under dörrarna.
Klart de rostar om man inte tvättar och sköter om grejerna. Är allmänt känt att de rostar bakom panelerna. Men de gör de på dom utan också bara att du ser det tidigare. Vissa påstår att det rostar mer med plasten. Kan stämma men helt utan då får du stenskott och rostblopper en meter upp efter sidan på bilen ist.
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]