Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hansel
ja, det är ett relativt vanligt problem, den är enkel att byta, den sitter på vänster sida under instrumentbrädan, ta bort ljudvallen där vid pedalerna så sitter den med en bajonettfattning upp till höger. (ca 8-10cm lång är den)
Sitter den på samma ställe på S60? Jag har exakt samma problem som trådskaparen. Har haft inne bilen hos Volvo, dom har inte hittat några fel och dom har uppdaterat programvaran för ECC:n, men problemet kvarstår...Så jag tänkte pröva att byta ut tempgivaren själv om det inte är allt för svårt.
av hinken
HAr haft liknande problem för några år sen: Volvoverkstan hade stora problem o hitta felet.
Kylan gick ett tag men efter en stund avtog kylan och blåset i fläktmunstyckena. Det matades på kyla konstant - till slut var det så kallt så fukten som fanns blev till en ispropp som blockerade kyla o luft in i kupén. Fläktmotorn lät som ett flygplan därbakom proppen när den inte fick trycka in luft in i kupén. Man kunde också se att kylledningarna hade frost på utsida pga kylöverskottet. När isproppen smält funkade allt förståss igen...

...det var en pressostat närmast torpedväggen för 150 spänn som byttes.
Billigt o bra!

/hinken
av Motörhead
hinken skrev:HAr haft liknande problem för några år sen: Volvoverkstan hade stora problem o hitta felet.
Kylan gick ett tag men efter en stund avtog kylan och blåset i fläktmunstyckena. Det matades på kyla konstant - till slut var det så kallt så fukten som fanns blev till en ispropp som blockerade kyla o luft in i kupén. Fläktmotorn lät som ett flygplan därbakom proppen när den inte fick trycka in luft in i kupén. Man kunde också se att kylledningarna hade frost på utsida pga kylöverskottet. När isproppen smält funkade allt förståss igen...

...det var en pressostat närmast torpedväggen för 150 spänn som byttes.
Billigt o bra!

/hinken
Hmm... är det samma sak som ovan nämnda evaporator tempgivare??
av hinken
Motörhead skrev: Hmm... är det samma sak som ovan nämnda evaporator tempgivare??
Pressostaten satt direkt på kylröret typ 10-12 cm framför torpedväggen, under motorhuven alltså
(v70 98 2,5T)
//Hinken
av Motörhead
hinken skrev:
Motörhead skrev: Hmm... är det samma sak som ovan nämnda evaporator tempgivare??
Pressostaten satt direkt på kylröret typ 10-12 cm framför torpedväggen, under motorhuven alltså
(v70 98 2,5T)
//Hinken
är det samma motor som i V70n då?
av hinken
Motörhead skrev: är det samma motor som i V70n då?
...inte en susning, nån annan som vet?
Användarvisningsbild
av Lilja
Verkar som efter lite koll att det är samma motorn men olika turbo och möjligen andra styrboxar och sådär. Rätta mig gärna dock.
av Motörhead
jag har idag bytt tempgivaren (sittandes vid pedalerna) och tycker mig märka en märkbart behagligare temperatur ur munstyckena. Förut så var det isande kallt, men nu så käns det skönt. Kommer att göra en långkörning i midsommar så jag får se då om det fungerar mer än den vanliga timmen.
186kr och lätt att byta. Värt att prova för den pengen.
av Motörhead
Igår tog vi en liten tur på 30 mil (3 timmar drygt, kör ju lagligt :D ) och sen jag bytte ovan nämnda tempgivare så har klimatanläggningen fungerat klockrent. Ett stort tack till Rogge-Johansson för den hjälpen. Bara konstigt att ingen lokal Volvomek. verkar känna till problemet. Jag hade ju in bilen för felsökning för några veckor sedan men fick ingen lösning.
Nåja, jag är så j-kla nöjd med bilen!
Ha en trevlig midsommar allihop!
Detta forum är helt superbt :D

Trodde jag stod inför en SVINDYR reparation av min V70 -01 2.4T :evil: .......men så sökte jag här lite...drog iväg till BSR i Malmö och köpte en PPC diagnostic...som jag vill hylla och prisa, vilken enkel och helt fenomenal pryl. Har du ingen KÖP EN!! Värt varenda krona. Åkte vidare till Bilia och köpte en Evaporatorgivare för 200 futtiga kronor. ECCn är som ny!!! :o :P Hitta de dessutom ett fel jag inte visste fanns på bilen med hjälp av PPCn, även det enkelt avhjälpt och kostade inga pengar att prata om.

SÅ tack alla som gör detta forum till de det är!!

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]