Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zaetaz86
Halloj.
Är ny här och i har som så många andra probs med min förbannade bil å dess motorlampa. Har varit in på många verkstäder och problemet följer mig än. För tillfället tänds min motorlampa på bilen och läser ja av felkoden är det tryckgivare/mapsensor som indikerar fel... har bytt å skiten tänds åter igen... så, ni som är kunniga, bolla mig lite idéer av vad det kan vara å vad vi kan fixa själva?! :P
av Torparn12
Efter du bytt mapsensor och raderat felkoder, blir det nya felkoder då? Har man inga felkoder att gå på kan det bli knepigt att felsöka.
av Torparn12
Blir det ett intermittent fel eller sporadiskt fel när det återkommer? Sätter den felkoden för hög respektive för låg signal?
av volvo244gle
Vilken felkodsläsare har använts? Känns som avläsning med Volvos system VIDA kanske skulle vara en idé.
Med detta kan du förutom att läsa/radera koder, även se värdena från MAP-sensorn bl.a. och därmed avgöra om de verkar rimliga. Kan ju lika gärna vara hål på slangen till sensorn eller någon annan läcka som stället till det.

Beroende på vart du bor så kanske någon forumanvändare i närheten med tillgång till VIDA kan ta sig en titt.
av zaetaz86
De här problemet har följt mig rätt länge. Började med att lampan tändes och släcktes, tändes och släcktes. Sen tändes den, och bilen dog... in på verkstad och det var LMM, den byttes å lampan tändes igen, in på verkstad, då var det en givare som byttes. Gick ett tag, lampan tändes igen.. in på verkstad å dom fick samma felkod och slussade mig vidare in på Volvo för att kolla om senaste uppdatering fanns på boxen å de gjorde de. Dom bytte samma givare igen( kommer inte ihåg vad för givare för tillfället), och mena på att dom inte visste vad de kunde vara eftersom dom åtgärdat felkoder men uppstår igen...

Gick ett tag å bilen funkade, men jag upplever att bilen går ryckigt ibland och min pojkvän upplever de oxå, inte näe det är stadskörning utan högre hastigheter.

Lampan jäveln tänds igen, och det bilen dör efter ett tag är man kör.. när bilen dör upplever jag det som att när ja gasar "dör" den, och släpper ja allt så går den en bit tills ja gasar igen.. sen vrider ja på tändningen så går den igång och går upp i varv för att sen dö, varpå bilen varnar för dåligt batteri.

Läser felkod med VIDA som vi hade tillgång till då, och får att tryckgivare inloppsrör felaktig signal.. lämnar den hos han ja lämnar bilen till då...

Kör ett tag å lampan tänds igen, hans dator e paj å fått låna en billig variant ( fråga mig inte vad de är, skyller på att ja är okunnig å tjej ) som ger felkod mapsensor felaktig signal har ja för mig, byter den och nollställa såklart å kör... å lampan tänds igen...
av volvo244gle
Försök få till en ny avläsning med VIDA, och ta med laptoppen i bilen och be en passagerare hålla koll på värdena från MAP och andra sensorer!
Skadat kablage är en möjlighet t.ex, och detta borde man enkelt se om man sitter med en graf öppen.
Likaså ev. problem med canbus, ECM eller CEM eftersom kommunikationen kommer påverkas.

En mindre verkstad utan riktig kompetens för felsökning i elektronik kan jag förstå, och att de helt enkelt testar med att byta ut misstänkta delar, men Volvo? :roll:
Trist! De borde kunna lösa det här, just med tanke på hur fina verktyg för felsökning som det finns.
av zaetaz86
Yes, ska göra de nästa gång den tänds. Sist fick ja tipset om spjällhuset och nå jord kablar, så killen har gjort rent spjällhuset å kolla jord kablar. Igår när dom läste av bilen så varna bilen igen att det var lågt batteri när dom läste av bilen. Han som läser av bilen nu har VIDA och en annan å läsa av med, men hade inge ström i datorn så tog den andra, så ska be han läsa av med VIDA nästa gång :D

Japp, Volvo var ja in på men dom står som frågetecken ... ?

Som tjej fattar ja inte va Canbus, ECM eller CEM är :shock:
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]