Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Jag är nyligen ägare till en V70II D4 FWD MY16 med automatlådan, och har funderingar på att göra en Polestar mjukvara installation då det finns kampanj på detta just nu. Jag önskar alla er som har gjort denna resan berätta vad era erfarenheter är nu på saker som är bra, dåliga, m.m.

Tackar så mycket,

//Mvh
DanniZqo
Jag har det i min D5 från 2012. Det fungerar ju, som väntat. Hur mycket piggare den är vet jag knappt. Det är ju inget som gör att polisongerna raknar, precis (om man nu har några).
De flesta verkar ha erfarenheten att om man kör snällt, något som går även med Polestar, så går det år mindre med diesel än vad det annars gör. Tillräckligt för att tjäna in optimeringen på 20000 mil eller så. Vilket innebär att min är betald nu, i så fall.
Hur mycket som är likt vet jag inte. Priset är väl det i alla fall. Tror Polestar har enhetspris, utom när det är kampanjer. För ett tag sedan var det kampanj på AWD-modeller, men jag ser nu när jag läser ordentligt att här gällde det en framhjulsdriven.
Jag har haft Polestar i min D4 i en månad och visst är det skillnad, men absolut inte för 9kkr :D
Den största skillnaden märker jag på låga varv i fart(50-80km/h) då det inte vibrerar lika mkt när motorn får jobba utan att växla. Rent spontant känns det som bilen går på lite högre varv än innan optimeringen. Visst den är säkert snabbare, men det är inget som man direkt känner.

Skulle jag optimera igen? Absolut, men bara om det är kampanj och inte de sista kronorna ;)
Jag har också gjort det och som jag skrev i min tråd om bilen att inte är det någon "halleluja-upplevelse".
Däremot tycker jag att bilen upplevs som mer harmonisk, samt att skillnaden mellan normal och sportläget inte är lika hysteriskt som tidigare.

Skulle jag göra om det? Förmodligen, men definitivt inte till fullpris. Egentligen är inte kampanjpriset heller prisvärt...

// J
mf135 skrev:Finns det något gemensamt mellan D5 2012 o D4 Vea när det gäller Polestar?

Nä, det ena är en 2,4 liters 5:a med sekventiell dubbelturbo, det andra är en 2 liters 4:a med paralell twinturbo.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Såg en D4 VEA på verkstaden igår. Motorn, alltså, stående löst på golvet. Ny motor på väg in i bilen. Originalmotorn hade spruckit i cylinderväggarna på tvåans och treans cylindrar. Toppen var av, så det gick att se med blotta ögat.
Den hade bara gått 14000 mil, så visst är det uppenbart att det frestar på grejorna med dagens effektuttag per liter slagvolym. Ur den synvinkeln ska det kanske ses som ytterligare en skillnad mellan en fem- och fyrcylindrig, alltså "trimtåligheten".

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]