Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sparwen
volvo244gle skrev:Vad underbart att de privatiserade bilprovningen! Lägre priser och mer konkurrens, javisst så bra det blev! :P

Har aldrig tänkt så mycket på priset, men än att det brukar bli en väldigt dyr kopp kaffe. Var inte speciellt längesen det kostade 300 kr samt 200 kr för ombesiktningen.
Lägg där till att det är olika priser i hela landet, något som staten kräver ska göras på bilarna borde väl ändå ha samma pris vart än man bor?
Användarvisningsbild
av TommyP86
sparwen skrev:
volvo244gle skrev:Vad underbart att de privatiserade bilprovningen! Lägre priser och mer konkurrens, javisst så bra det blev! :P

Har aldrig tänkt så mycket på priset, men än att det brukar bli en väldigt dyr kopp kaffe. Var inte speciellt längesen det kostade 300 kr samt 200 kr för ombesiktningen.
Lägg där till att det är olika priser i hela landet, något som staten kräver ska göras på bilarna borde väl ändå ha samma pris vart än man bor?
Ja, i en planekonomi.
I annat fall anpassar man priset efter utbud/efterfrågan och kostnader, bland annat.
Användarvisningsbild
av Vojje
att tvingas utföra årliga kontroller är en planekonomisk tanke
i riktig kapitalism är bilens statistiska säkerhet en sak mellan mig och mitt försäkringsbolag
Sverige är den sista Sovjetstaten...
av Lövet
TommyP86 skrev:
sparwen skrev:

Ja, i en planekonomi.
I annat fall anpassar man priset efter utbud/efterfrågan och kostnader, bland annat.
Mjölk kostar olika i alla affärer. Något alla behöver borde väl kosta lika mycket?

Eller inte.
av sparwen
Lövet skrev:
TommyP86 skrev:
sparwen skrev: Lägg där till att det är olika priser i hela landet, något som staten kräver ska göras på bilarna borde väl ändå ha samma pris vart än man bor?
Ja, i en planekonomi.
Mjölk kostar olika i alla affärer. Något alla behöver borde väl kosta lika mycket?

Eller inte.
Alla behöver inte mjölk och mjölk är inget staten tvingar dig att köpa/dricka.
Nu är det visserligen frivilligt att ha bil, men min personliga åsikt är att det ska vara samma pris på besiktning i hela landet.
av Lövet
Hur kan besiktningskostnaden vartannat år störa så mycket? Ni betalar 10ggr summan varje år i service - minst. Den summan är inte det minsta reglerat heller.
av sparwen
Lövet skrev:Hur kan besiktningskostnaden vartannat år störa så mycket? Ni betalar 10ggr summan varje år i service - minst. Den summan är inte det minsta reglerat heller.
Mig stör inte kostnaden, det är privatiseringen och de olika priserna i landet som stör mig. Men det hör kanske mer hemma på ett forum för politik dock Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
Lövet skrev:Hur kan besiktningskostnaden vartannat år störa så mycket? Ni betalar 10ggr summan varje år i service - minst. Den summan är inte det minsta reglerat heller.
*Host* Varje år för vissa. :mrgreen:
Men jag kunde inte bry mig mindre egentligen.
Trasig ABS givare, men var?

läste ut min grannes V40 med min iCarsoft CR […]

Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen nån minut med a[…]

Jag har nyligen köpt en Volvo v70n 2,4d fr&ar[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]