NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Tack för alla svar.

Jag blir inte klok på när/om kupéfilet bys eller ej vid originalservice.
Både förre ägaren och jag har använt aukt Volvoverkstäder för service.
Men jag kan inte se någonstans som det klart framgår filterbyte kupé i serviceprotokoll.

Vidare observationer är:
Igenimmandet blir i hela bilen, men främst och värst på framruta och främre delen av sidorutorna fram.
Det immar igen snabbt om jag står still.
När det är igenimmat, och jag kör MAX fläkt, så försvinner det bara lite på höger sida.
Kör jag med bilen försvinner det direkt.

Jag har inte bytt kupéfilter än, men det luta åt att det blir så senare i veckan.
Fler kommentarer på nätet tyder på att det är svårt att demontera gaspedal, inte minst clips/elkontakt.
Man klarar det som "normalt händig" ?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja. Det är enkelt. Kan däremot vara lite pill att få i och ur filtret eftersom det är trångt och saker tar i. Men det krävs lite tålamod bara.
av shoff
Jag hade med fukt problem i min V50 -07 nu i sommar.
Det var flera liter vatten under inredningen så det var till att plocka väck stolar, mittkonsoll klädsel på golv mm mm.
Efter att ha letat efter en läcka utan resultat så kom jag fram till att vattnet som blir av kondensen i kylarpaketet bakom/under radion inte kunde rinna ut så fick öppna upp den med med försiktighet och finess. En plastbit hade lossnat någonstans ifrån och lagt sig för avrinningshålet tillsammans med lite löv rester, så hela alltet svämmade över och vatten rann ut inne i kupén. Fick ha ac på lägsta temp för att kunna se ut genom rutorna innan jag fixade detta..
av 780xlt
BUMPar denna tråd

Kupéfiltret är bytt. Inte så smutsigt. Kanske att det blev aningens bättre i bilen, men grundproblemet med fukt är kvar.
Blir inte klok på vad det är.
Jag har i och för sig inte rivit bort klädsel helt, men där som jag har känt så har jag inte uppfattat blött som kan vara orsaken.

Under senare tid så har det också blivit ett vinande ljud när jag startar och stänger av, nästan lite av "flygplanstjutkaraktär".
Kan det vara något spjäll i systemet som hängt sig?

Finns det någon bra sprängskiss som visar hela ventilationspaketet som man kan ha som underlag för att felsöka vidare?
av 780xlt
Var sitter spjället som reglerar om det skall tas in luft utifrån eller om det skall cirkuleras runt i kupén ?
Ser man om / att det rör sig ?
Jag får en känsla av att det kanske kan vara detta som spökar
av Haddock
Eftersom att du har fukt och imma i cupen så har du en vattenansamling någon stans. Vattnet hamnar på evaporatorn och förångas och det blir imma i cupen. Det är svårt att komma åt ac:n över huvud taget men du skulle kunna ta en försiktig pust av tryckluft rakt in i dränaget från ac:n för att kanske lösa upp någon eventuell propp i röret. Då behöver du kanske hissa bilen för att se dränage röret under bilen.
av 780xlt
BUMPar denna

Jag har fortfarande problem med fukt på insidan.
Kupéfiltret bytt. Ingen skillnad.

Typiskt fenomen är att rutorna immar igen om motorn är igång bilen står still (vid ett rödljus tex) och AC är tillslagen.
Stänger jag av AC så försvinner fenomenet.

AC ger kyla, men tydligen även fukt ??:-/

Tips?
av Haddock
Jag körde omkring med en torrboll ett tag tills ac dränage röret klämdes på och det rann ut en halvliter vatten. Detta får jag göra ca en gång i halvåret för att det inte ska imma igen.
av JOH4N
Hoppar på denna, en sådär fem år senare 😂 men jag har lite av samma problem, speciellt vid tomgång/rödljus, fick du ordning på problemet?

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]