Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag fick byta pump på svärsonens bil i början på semestern, kolla tråden jag länkar till så syns problemet även vi råkade ut för...fast impellern i vårt fall var ännu mer trasig.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&start=0
Den pumpen hade gått totalt 18000 mil, remmen byttes vid åldersintervall för 2 år (2500 mil) sedan...
Jag hade gladeligen gjort som jag personligen alltid gör, petat in ett byte av pumpen för någon femhundring när man ändå har allt nere i stället för att behöva krypa på garageuppfarten på semestern något år senare och riva allt igen. Nu hade det snålats och jobbet fick göras igen..

/Thomas
av Truckdoktor
Funk skrev:Jag fick byta pump på svärsonens bil i början på semestern, kolla tråden jag länkar till så syns problemet även vi råkade ut för...fast impellern i vårt fall var ännu mer trasig.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&start=0
Den pumpen hade gått totalt 18000 mil, remmen byttes vid åldersintervall för 2 år (2500 mil) sedan...
Jag hade gladeligen gjort som jag personligen alltid gör, petat in ett byte av pumpen för någon femhundring när man ändå har allt nere i stället för att behöva krypa på garageuppfarten på semestern något år senare och riva allt igen. Nu hade det snålats och jobbet fick göras igen..

/Thomas
Det är just det jag seger ochså. Är allt nere, kan man väl ta ett par minuter och byta den ochså. Pump kostar ju inget.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av valln
Vattenpumpen i den länkade tråden var bytt, mig veterligen kan det inte vara många originalvattenpumpar som har rasat om det ens är någon....
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag bytte en motor nyligen som körts från 0 till 18500 av samma ägare, där vattenpumpen gett formligen vika. Skulle förstås uppmärksammats om nån bemödat sej byta rem vid intervallet, men faktum kvarstår, det är inte garanterat att de håller 36 000 mil.
av Truckdoktor
Hur är det med spännaren? Den jag fick (SKF) har tydligen ingen låsning eller ngn. visningspinne. Även med åtdragen centerbult går den och röra på sig.

Användarvisningsbild
av TommyP86
Spännaren är av fjädrande typ där man själv ställer in grundinspänningen med excentern före man drar åt.
av Truckdoktor
Jaha. I Vida var det inte så supertydligt, eftersom indikatorpinnen i bilden saknas totalt.
Spännde den via det 6mm insexhålet och drog åt bulten. Sen gick den fortfatande och röra på allt...

av Truckdoktor
Så, nu fick jag lösningen. Det finns tydligen en ersättning av spännaren pga. oljud. Den jag har i SKF satsen är den "nya" hos SKF, men den gammla modellen hos Volvo och andra tillverkare som INA t.ex.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]