Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Bilen behöver nya vinterdäck. Innan jag beställer vill jag bara kolla så att jag inte missar något med dimensionerna. Jag vill gärna ha så smala vinterdäck jag kommer undan med på fälgarna jag har.

Fälgarna jag har till ändamålet är 16":are som jag inte vet bredden på. Hittar dem inte i tillbehörskatalogen på Volvos hemsida. Ser ut enligt lånad bild:
Bild

De slutkörda däck som sitter på nu är 205/55-16 precis som sommardäcken. Kommer jag att stöta på några problem om jag köper 195/60-16 istället? Skillnaden i rullomkrets är sisådär en dryg procent.
De som du länkar på bilden ser ju onekligen ut som canopus 17x7": http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 25373/2001

Kan det vara dessa du tänkt köpa, 16x7" miram? http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 25373/2001

195/60-16 borde funka utan problem, det enda är väl att hastighetsmätaren kommer visa liiiite mindre än tidigare. Jag gick upp närmare 4% omkrets på min bil. Körde med runkeeper med farthållaren på 100 och fick då en snittfart på ca 101. Har dock testat mot fartkameror sedan dess (med handen för ansiktet) t.ex 90-kameror med farthållaren på 93 och ännu har det inte blixtrat, det är väl det som är det viktiga :)
De ser onekligen ut lite som Canopus men i 16". De är inte helt ovanliga att se på V70N tycker jag. Passar bra till vinterdäck eftersom de har få skrymslen att rengöra ;-)

Men då kör jag på lite smalare. Värsta som kan hända är väl att jag får se upp lite mer de få gånger jag fickparkerar nära höga kanter.
Det är väl den 16" fälgen som orginalmonterades på V70 2.4T 00-01 om man inte valde något annat, osäker på vad den heter dock. Men det är säkert en ganska smal fälg då 205/55 var orginaldimensionen på den.

Bild
Ja det stämmer med bilden iaf.

Torparn: Eftersom de smala är både billigare och mer spårsäkra i snö så ser jag bara fördelar. Hade behållit S80ns 15"are om de passat. Hjul ska ha gummi, lågprofil får andra pyssla med :-)
SBergdahl skrev:Ja det stämmer med bilden iaf.

Torparn: Eftersom de smala är både billigare och mer spårsäkra i snö så ser jag bara fördelar. Hade behållit S80ns 15"are om de passat. Hjul ska ha gummi, lågprofil får andra pyssla med :-)
Absolut det är som du säger ville bara lägga in en blänkare om att det funkar med breda däck iallafall här i Norrköping där det nog inte kommer mer än 20 cm snö på hela vintern, man får nästan vara mer orolig för vattenplaning med tanke på vilka kopiösa mängder salt som sprids på våra vägar.
Nu när vinterdäcken rullat ett par hundra mil miserabelt vinterväglag så är jag nöjd. Spårsäkert och greppvänligt. Sen om jag hade märkt någon skillnad mot 205:or vettetusan egentligen men jag har inte känt av några nackdelar heller så om inte annat blev det ett par kronor billigare.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...