Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Följer alla stegen i Haynes. Startar bilen utan säkring i till den dör, stoppar tillbaka säkring och kopplar bort minuspoolen. Hissar upp bilen och använder en pallbock. Tar bort skyddet. Tar ur båda "slangarna" ur filtret. Den ena hade typ en klack tror jag det heter, så då tog jag försiktigt en skruvmejsel för att lossa den. Sedan var det bara att använda händerna. Den andra slangen förstod jag mig inte helt på, men försiktigt lirkade jag fram och tillbaka och tryckte lite på den tills den lossnade.
Tar sedan det nya filtret och kopplar först in slangen som är närmast motorn, den med klacken. Hör hur det klickar till och känner att den sitter bra. Tar sedan den andra slangen och hör inget klick ljud, men tyckte den satt okej. Drog jag hårt rörde den sig lite, men trodde inte det skulle vara ett problem.

Provstart.

POOOOF.

Bensin över hela jävla gatan. Slangen som inte klickade, den närmast baken av bilen, flög ur. Tänkte att nya filtret av någon konstig anledning var för smalt. Prövade därför med det gamla filtret, men nu satt inte heller det fast! Antingen så har jag ju pajjat den slangen eller så är jag för dum för att fatta hur den funkar. Som ni ser och hör i videon så låter det som att den klickar fast, men den går ändå att dra av. Bilen funkar att starta, men jag ser hur slangen sakta men säkert börjar glida ur under tiden, så har inte vågat ha igång den längre än 15 sekunder. Eller ska kanske slangen röra sig lite bakåt? Kan jag limma/tejpa runt om? Mina kunskaper är oerhört begränsade, vet inte vad jag ska ta mig till.

Är alltså tillbaka på under 0. Köpt ett filter som jag inte får dit, och sen går inte det gamla tillbaka.... Uppskattar all hjälp!

Alltså,

Hur fungerar slangen som är blå på sidorna? Trycker jag på det blåa samtidigt som jag försöker föra över den på filtrets anslutning så går det inte, helt enkelt eftersom det blir smalare inne i slangen. För jag över slangen helt vanligt så sitter den tydligen inte fast tillräckligt. Hur löser jag det? Är jag dum? Har jag förstört slangen när jag tog av den från början?

T4 från 2001 om det spelar roll.
Bilagor
IMG_20160827_162832.jpg
IMG_20160827_162832.jpg (1.32 MiB) Visad 4349 gånger
BlackXS skrev:Det blåa? går de trycka in dom på sidorna typ som att när man släpper så hakar den fast?
Bara ena sidan går att trycka in lite grann, känns som den andra sitter fast. Gör ingen skillnad ifall jag försöker trycka in det blåa när jag för den över anslutningen.
klacken skrev:Dom blå ska tryckas in när man lossar slangen så gjorde du inte det så är det möjligt att du skadat den så den inte hålls fast.
Verkar väl som att jag har skadat den..... Vad har jag för alternativ nu? Är det något som går att byta? Att tejpa runt om och ta miniklämmor är vad jag kommer på, men det känns alldeles för risky.
Om det är akut och slangkopplingen är trasigt kan du ju klippa av slangen, koppla på en liten bit kopparrör och en till slangbit som du säkrar upp med slangklämmor.

så 1 gummislang, 1 kopparrör, 4 slangklämmor, i denna version:
Bränslefilter - gummislang - kopparrör - kapad bränsleslang
blabla1 skrev:
klacken skrev:Dom blå ska tryckas in när man lossar slangen så gjorde du inte det så är det möjligt att du skadat den så den inte hålls fast.
Verkar väl som att jag har skadat den..... Vad har jag för alternativ nu? Är det något som går att byta? Att tejpa runt om och ta miniklämmor är vad jag kommer på, men det känns alldeles för risky.
Tryck in och säkra med en ståltråd, funkar för mig..
Ping84 skrev:Om det är akut och slangkopplingen är trasigt kan du ju klippa av slangen, koppla på en liten bit kopparrör och en till slangbit som du säkrar upp med slangklämmor.

så 1 gummislang, 1 kopparrör, 4 slangklämmor, i denna version:
Bränslefilter - gummislang - kopparrör - kapad bränsleslang
Var till volvo idag och dom påstod att kopplingen inte kunde köpas lös, utan att hela bränsleslangen till motorn behövde bytas. 500kr+2000kr arbete. HELL NO!!

Men efter lite googlingar idag hittade jag precis vad jag behövde! http://www.streetpower.se/snabbkoppling ... or-90.html

Lyckades att ta bort den gamla kopplingen genom att göra ett "snitt" och lirka ut den. http://www.ladda-upp.se/bilder/tytkkpejhvnhrp/

Det jag tänker är att behöver något att täta lite med just där "snittet" är. Kemisk metall? Silikon? Epoxy lim? Tar gärna emot tips. Efter att jag tätat med något tar jag någon stark tejp, och avslutar med en slangklämma runt om. Visst låter det som en bra och hållbar lösning?

En liten sidofråga. http://www.ladda-upp.se/bilder/uvzfcjpvtcvand/ Vad heter dessa små rackare? Används för att hålla plastskyddet på plats som skyddar filtret.
Dom dära små plastclipsen hittar du på ebay om du söker på "car fastener" eller "volvo fastener". Finns även o köpa hos volvo ÅF.
Finns i många olika dimensioner så ta o kolla diameter på dom gamla. Finns givetvis även andra sniklösningar :)
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]