Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scary
Hejsan igen, har en fråga eller rättare sagt ett par frågor angående tillsatser i oljan som ska hjälpa mot läckage!!
Vet att det finns tillsatser till aut lådor och motorer och kylare osv.
Som stoppar läckage, undrar nu om ni vill dela med er av era erfarenheter om detta.
Undrar om det verkligen hjälper?
om det är skadligt mot låda eller motor?
har ni några tips angående detta så skriv gärna en rad....
Har en 850 95-a 10v aut, som läcker mellan motor och låda och även där högra drivaxeln utgår från lådan...
Mvh Scary
av SAAB_91
Hej,

Rent generellt så finns det ingenting som ersätter en frisk tätning.
Man bör ju tänka på att tillsatserna som fixar läckage även kan täppa till oljekanaler om man har otur. Kanalerna är ganska trånga i automatlådor dessutom.

Själv är jag skeptisk mot alla "undermedel" som säljs men mina värderingar baserar sig på vad jag sett för tjugo år sedan. Det kanske har hänt något med preparaten under de åren?

MVH
SAAB_91
av *pettson*
scary skrev:Hejsan igen, har en fråga eller rättare sagt ett par frågor angående tillsatser i oljan som ska hjälpa mot läckage!!
Vet att det finns tillsatser till aut lådor och motorer och kylare osv.
Som stoppar läckage, undrar nu om ni vill dela med er av era erfarenheter om detta.
Undrar om det verkligen hjälper?
om det är skadligt mot låda eller motor?
har ni några tips angående detta så skriv gärna en rad....
Har en 850 95-a 10v aut, som läcker mellan motor och låda och även där högra drivaxeln utgår från lådan...
Mvh Scary
först av allt.. läckage mellan motor och låda beror på en skada på packboxen som blir med tiden. Den har alltså inte hårdnat. Enda sättet att täta mellan motor och låda är att byta till nya modellen av tätning. En som är filt tätad utifrån.
För övrigt så är det samma problem vid läckage runt differentialen.
Så byte av dom packboxarna är det enda sättet.
Medlen som säljs används för att mjuka upp hårda tätningar som inte tätar längre. Och eftersom det inte är problemet så hjälper inte det mot dom läckagen.
av scary
Är du helt säker på det?
Jag har diskuterat en del med folk angående detta och kommit fram till att det finns lyckade resultat med dessa tillsatser oxå!
Har någon provat med ett negativt resultat eller är detta bara rena gissningar?
av *pettson*
scary skrev:Är du helt säker på det?
Jag har diskuterat en del med folk angående detta och kommit fram till att det finns lyckade resultat med dessa tillsatser oxå!
Har någon provat med ett negativt resultat eller är detta bara rena gissningar?
nej jag har inte testat tillsatserna utan jag har bytt några hundra packboxar varav ett 70 tal som sitter i motorns bakre gavel och jag vet ju vad jag sett.. och jag har tagit del av volvos egen undersökning om varför just dessa packboxar dog i förtid. Svaret på deras undersökning gjorde att man gjorde om packboxarna med en filt tätning. Och.. precis som väntat så är där inte några problems med nya tätningen efter en längre tids användning.
Så några gissningar pysslar jag inte med i det här fallet. Ett mjukgörande preparat kan säkerligen minska oljeläckaget om det kan göra tätningen så mjuk att den helt enkelt tätar bättre, att däremot laga såriga tätningsytor är inte lika lätt. Men för att bli av med läckaget så är det ett byte som gäller. Samt då en nogrann kontroll så där inte är några sår i vevaxeln så att packboxen hamnar i spåret. För då tätar den inte ens när den är ny.
av scary
Ok bra, du verkar veta vad du pratar om!
Vad brukar notan hamna på när det är ett sådant packningsbyte?
funderar på att göra det själv under semestern! men kanske är lättare att jobba lite svart och betala för det istället....
av *pettson*
scary skrev:Ok bra, du verkar veta vad du pratar om!
Vad brukar notan hamna på när det är ett sådant packningsbyte?
funderar på att göra det själv under semestern! men kanske är lättare att jobba lite svart och betala för det istället....
tja..
vitt beroende på vart i landet ca 8-15000kr
estetiskt handikappat (svart) beroende på vart: tja 4-4500kr
AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]