Schmoyoho skrev:Dolby gör iallafall på min MY07 om bakhögtalarna till surround så vissa baksätespassagerare har klagat på att det låter lågt. Är inte helt säker på om jag tycker det i övrigt gör ljudet bättre dock, har dolby i regel avstängt.
På äldre bilar, exempelvis min V70 -02, låter det vedervärdigt dåligt i baksätet om man har Dolby påslaget. Det är inte bara att det låter lågt utan också att man hör bara vissa delar av musiken. Jag var lite klentrogen när hustrun klagade över ljudet där bak första gången. Men efter att själv ha testat var det ju bara att konstatera att hon hade helt rätt. Så nu kör jag vanligen med "trevägsstereo" på den bilen, som definitivt är bättre bak och inte märkbart sämre fram.
Vad som är märkligt här är att jag inte sett något i instruktionsboken om det faktum att ljudbilden helt anpassas efter framsätespassagerarna så snart Dolby är på. På nyare bilar, som min V70 -15, funkar det annorlunda. Här kan man själv bestämma om ljudbilden skall fokuseras på föraren, på framsätet eller på hela bilen, även med Dolby påslaget.