Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1104245
Hej, som titeln säger så laddar min 99 C70 fullt turbo tryck (~1.2 bar) vid 4000 varv. Någon som har en aning varför vill ju kunna köra lite längre på växlarna :/

Edit: det är under hög acceleration detta händer
#1104424
zebbuh skrev:Någon som har en aning varför vill ju kunna köra lite längre på växlarna :/
Delvis händer det för att mjukvaran på flit stryps för att flytta max laddtryck uppåt i registret för att ge vevstakarna och koppling/växellåda en skonsammare tillvaro. Sen är det ju dels beroende på att del saker runt om motorn stryper och gör att laddtrycket kommer senare.
Sen beror det ju på vad du menar med längre på växlarna, vill du ha laddtryck tidigare eller kunna varva mer? För båda sakerna kräver en del modifieringar och en hel del pengar för att uppnå på ett vettigt sätt.
Lucif3r skrev:Låter normalt.... 1.2bar låter däremot inte bra. Iaf inte om du kör orginalblock.... Kommer inte hålla länge....
Ett T5-block håller för väldigt mycket. Det som sätter stopp i ett sånt är snarast vevstakarna. 1 bar är inga bekymmer. Har man däremot en 2,5T så kan blocket ge sig om man börjar öka på effekten för mycket. Men det går delvis att bygga sig runt också.
#1104429
Jag vill kunna varva mer, för när jag får fullt tryck på turbon så låser bilen sig typ jag måste släppa gasen och gasa långsamt upp till över 4000 varv. Kan inte ha gasen i botten utan att den börjar spotta..
#1104448
Ja jag skulle också kolla så att kammarna står rätt då problemet kom efter kamremmsbyte bytet. Förmodligen så stod märkningar "fel" men kammarna rätt så förmodligen har dom vridet på dom så att markeringen har hamnat rätt men nu står kammarna fel istället.
#1104519
Marlboroman skrev:Ett T5-block håller för väldigt mycket. Det som sätter stopp i ett sånt är snarast vevstakarna. 1 bar är inga bekymmer. Har man däremot en 2,5T så kan blocket ge sig om man börjar öka på effekten för mycket. Men det går delvis att bygga sig runt också.

När jag säger blocket så menar jag ju inte just blocket, utan allt som är i blocket, dvs kolvar, stakar, vev osv... Men kanske skulle sagt "underdel" istället då... :roll:

----------------------------

Men okej, om det är så att den slutar alt. tappar laddet efter 4k så är det ju något som är fel. Min T5a håller trycket till iaf 6k på 3an och 4an. 1an och 2an är kraftigt begränsade, så dom räknas inte, och 5an skulle det gå lite väl fort på :P

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]