- fre 19 aug 2016, 14:18
På V70 går det men är knöligt så det bör vara ungefär lika bökigt i en 90
Moderator: Moderatorer
bjornw skrev:De här måtten fick jag fram när jag mätte de olika bilarna för ett tag sedan.Är alltså xc60 lika med v90 i måtten du beskriver ovan. Tycker du att det funkat bra med tre barn och stolar i xc60?
Hela bredden är kortaste avståndet mellan dörrarna och mittplatsen är mellan bälte och fäste.
XC60 133cm baksäte mittplats 33cm
XC90 138cm baksäte mittplats 37cm
XC70 137cm baksäte mittplats 33cm
V90 133cm baksäte mittplats 33cm
Rent upplevelsemässigt är V90 betydligt rymligare än XC60, i vilken vi haft tre barnstolar av olika sorter och kombinationer i flera år.
Upplever rent subjektivt att mittplatsen på V90 är mer komfortabel än på XC60, mjukare och mer ergonomisk, men tunneln är påträngande.
Avståndet från fönsterlinjen till dynan var lika på XC60 och V90 men någon cm mindre på V70. Mins inte exakt och skrev inte ner det. Bedömde det som icke avgörande.
Om det är något som är påtagligt negativt är det att dynan sitter lågt vilket ger en så där benvinkel.
MarklarsA skrev: Är alltså xc60 lika med v90 i måtten du beskriver ovan. Tycker du att det funkat bra med tre barn och stolar i xc60?Det har funkat, bra är att ta i.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
bjornw skrev:Ska till veckan få låna hem s90, ska vara identiska i sätet bak förutom takhöjden.MarklarsA skrev: Är alltså xc60 lika med v90 i måtten du beskriver ovan. Tycker du att det funkat bra med tre barn och stolar i xc60?Det har funkat, bra är att ta i.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi har kombinerat stolar av olika fabrikat för att få till det, har tex haft en bakvänd i på höger sida, en moddad Besafe framåt i mitten och en Britax framåt på vänster sida. Ett tag hade vi två bakåtvända på ytterplatserna och en framåtvänd i mitten, det var riktigt trångt och stolarna satt inte så bra. Vi flyttade fram en bakåtvänd istället, var mer praktiskt.
Varje gång det skulle möbleras om åkte vi till en baby-butik med många stolar och pusslade tills det funkade. Alla stolar har bredaste stället på olika höjder och kombinerar man går det inte fler, man får vara lite lösningsorienterad.
Nu har vi inbyggda kuddar på ytterplatserna och en Besafe framåtvänd i mitten. Det är rymligt och bra.
På framåtvända Besafe stolen har vi sågat av en av spakarna som barnet kan använda för att luta stolen, den på höger sida. Funkar bra ändå och sparade typ 5cm.
Har otroligt svårt att tänka mig att V90 är sämre, möjligen för att C-stolpen lutar in mer, men det har jag inte kollat om den gör.
bjornw skrev:Lånade en V90 i går kväll och lastade i hela familjen.Intressant. Själv hade jag hem en s90, då v90 ej finns här ännu. Ungarna gillade den inte. En kudde och två framåtvända stolar, nästan omöjligt för dom att bälta sig. De är 9,5,4 år. Mittplatsen var även dumt utformad då kudden blev placerad helt fel, baksätet ska vara lika som v90 utom takhöjden, även att se ut var svårt då dörrsidorna var så höga.
Barnen (7, 9, 12 år normal-stora för sin ålder) satt bak. Yngsta på en framåtvänd stol i mitten, äldsta utan hjälpmedel på ena sidan och mellankillen på en "kudde" på andra. Funkade bra för alla. Yngsta uppskattade tunneln, blev lagom att ha fötterna på för honom. Alla såg ut bra tyckte de själva. De tyckte det inte var sämre än i XC60n, snarare bättre för det var mer plats.
De såg ut att ha lättare att ta sig in och ur pga mer plats mellan framstolarna och baksätet.
Har inte behov av fler barnstolar nu och hade inga fler hemma att prova med men för våra behov funkade det fint.
Antisladd lampan brukar vara den som tänds f&[…]
Vad är det för plastburk som sitter prec[…]